"Vi har träffat rätt"
Andy okay startades av entreprenören och konstnären Andreas Häggkvist, som använder just artistnamnet Andy okay.
Det var indeed ett spännande år för Andy okay. Vi har lyckats kombinera konst och samhällsengagemang på ett sätt som verkligen har träffat rätt hos våra kunder, och jag tror att det är just det... en kombination av vår unika idé och riktigt cool konst som får folk att både se och välja oss, säger Andreas Häggkvist och fortsätter:
Trots de tuffa ekonomiska tiderna du nämner är det tydligt att människor fortfarande vill investera i konst som både stöttar artister, ger hemmet en unik prägel och samtidigt bidrar till något större.
Företaget skapar samarbeten med konstnärer världen över och säljer begränsade upplagor av unika posters. Där delar av intäkterna går till olika välgörenhetsorganisationer. Ett koncept som uppenbart fungerar bra även i sämre ekonomiska tider.
Vad tror du att hemligheten är?
Jag tror att vår framgång beror på en kombination av strategiska val och en stark mission. Vi fokuserar på att erbjuda kvalitativ och prisvärd konst, skapad av framstående konstnärer, samtidigt som vi ger tillbaka till samhället genom Art for Causes. I stället för att bara "sälja produkter", har vi fokuserat ännu mer på spännande samarbeten med både artister och organisationer.
Storytelling ska även vara en central del i verksamheten.
Vi berättar engagerande historier kring verken och varför de existerar. Detta fokus på storytelling och social påverkan har nog bidragit till att skapa en lojal kundbas, eftersom våra kunder känner att deras köp verkligen betyder något när de väljer Andy okay.
Andreas Häggkvist berättar också att de lagt “väldigt mycket jobb” på att förbättra kundupplevelsen.
Vi har uppgraderat ramar, skapat kreativa medskick, sett över designen på förpackningarna och så vidare. Allt för att ge kunden en wow-upplevelse utöver det vanliga.
"Kliva utanför vår komfortzon"
Framtidsplanerna handlar nu mycket om att fortsätta fokusera på det som fungerar i verksamheten, berättar Andreas.
Vi har hittills bara existerat i lågkonjunktur, vilket såklart är otroligt fördelaktigt för att bygga ett stabilt och hållbart bolag i grunden. Men nu ser fram emot att se hur långt vi kan ta det när marknaden bestämmer sig för att lätta upp och den globala köpkraften sakta men säkert återkommer.
Alldeles för bekväma planerar man dock inte att bli.
Samtidigt vill vi såklart börja utmana oss själva att kliva utanför vår komfortzon och börja förverkliga några av de spännande idéer som vi hittills har skjutit upp. Vi har massor av kreativa projekt på gång som vi ser fram emot att dela med vårt community framöver. Så det blir en balans mellan att hålla fast vid det som våra kunder älskar och att våga förnya oss.
Hur går det under innevarande år?
2024/2025 har verkligen överträffat våra förväntningar. Vi hade satt ett mål på att öka med 50 procent. Men vi har fortsatt att växa med imponerande 120 procent hittills. Vilket såklart är fantastiskt roligt, avslutar Andreas Häggkvist.