ANNONS

E-handlaren snuddar vid 40 miljoner – krossar rekordet

Jonas och Ewa Walla plus en modell som visar en klänning i sortimentet
Ewa Iwalla/Pressbilder

E-handeln på bondgården säljer till hela världen.

ANNONS

Ewa i Walla är namnet på ett svenskt modeföretag som inte har gjort så mycket väsen av sig i branschmedier. Men omsättningen imponerar: 39 miljoner kronor nådde den i fjol, mot 34 miljoner året innan.

EBIT-resultatet uppgår till 2,8 miljoner kronor 2022, mot 5,5 miljoner året innan. EBIT-siffrorna för 2023 lyfts inte fram i pressmeddelandet.

"Lappat och lagat"

Namnet må låta lite avigt kanske, men vi har att göra med ett familjeföretag. Nämligen familjen Walla och e-handeln drogs i gång på familjens gård i Söderhamn i Hälsingland. Startåret var 2022 och de senaste 22 åren har företaget blomstrat.

Det började med att Ewa sydde kläder åt sig själv. Hon hittade inspiration av plagg hemma på gården. Lappat och lagat, vackra kläder med spetsar. Hon gick i gång på det och blev inspirerad av den klädstilen, kommenterar Jonas Walla, son till Ewa Walla och företagets vd sedan 2015.

Rekordår

E-handlaren säljer i dag kläder till stora delar av Europa, däribland Tyskland, Frankrike och Schweiz. Men man har även kunder så långt bort som i Australien.

Vi har haft fina införsäljningar för 2024. Vi ser ett ökat intresse för varumärket i fler delar av världen, bland annat Australien, vilket har lett till en ökning av återförsäljare där. Lite oväntat, men väldigt roligt, kommenterar Jonas Walla och tillägger:

Med det starka rekordåret i ryggen och med närvaro nationellt som internationellt ser modeföretaget Ewa i Walla ljust på framtiden med höga förhoppningar och drömmar.

David Gustavsson
david@ehandel.se