Delitea växer så det knakar. Preliminära siffror visade i februari en omsättning på 48 miljoner för 2022. Men nu är facit inne - och det blev ännu bättre. Försäljningen ökade nämligen från 38,6 till 51,1 miljoner kronor för dagligvarubutiken på nätet.
Även om det inte kryllar av konkurrenter i e-handeln, så är det svårt att ta sig igenom bruset som de stora drakarna skapar. Därför har man nu börjat hitta sin egen nisch att verka inom.
2022 ökade nettoomsättningen med 32 procent. Delitea fortsätter sin förändringsresa mot en tydligare delikatessbutik, skriver de i rapporten.
Men tillväxten har kostat på. Bolagets förlust har nämligen ökat även den, från -1,9 till -2,7 miljoner kronor. Soliditeten förbättrades dock en smula från 4,91 till 7,58 procent. Fokus framåt ska också ligga på att göra bolaget lönsamt.
Den största kostnadsökningen stod posten handelsvaror för. Där ökade utgifterna från 26,6 till 35,6 miljoner kronor. Därefter var det personalsidan som drog iväg rejält.
Man gick från tre till elva anställda under 2022, vilket ledde till en utgiftsökning från 1,6 till 5,3 miljoner.
Bolaget har tidigare haft inhyrd personal, som nu är anställda i bolaget, skriver de i rapporten.