E-handlaren Boozts nettoomsättning fick sig en rejäl boost i fjärde kvartalet förra året.
Den landade på 2,43 miljarder, en ökning med 23,9 procent, från året innan. Det justerade rörelseresultatet uppgick till 170,4 miljoner, jämfört med 149,5 miljoner året innan. Vinsten per aktie, före utspädning, blev 1,83 kronor (1,31).
Utfallet i november och Black-Friday-veckan var bättre än förväntat och ledde till att tillväxtprognosen uppjusterades till den övre delen av intervallet i den tidigare prognosen för år 2022, skriver bolaget.
Vd:n Hermann Haraldsson är mycket nöjd med utfallet i fjärde kvartalet.
Jag är verkligen stolt över hela vår organisation som vände 2022 års utmaningar till en möjlighet och gjorde det möjligt för oss att presentera ett enastående resultat idag. Under året har vi gjort enorma framsteg för att ytterligare befästa vår ställning som det ledande nordiska varuhuset, vilket syns i ett ökat genomsnittligt ordervärde, stabila returnivåer och fortsatt hög kundnöjdhet, skriver han i en kommentar.
Han räknar nu även med ett starkt 2023.
Vi är fortsatt övertygade om att vi kan fortsätta ta marknadsandelar med en nettoomsättningstillväxt för 2023 i intervallet 5 till 15 procent och bibehållna branschledande marginaler.