ANNONS

E-handlaren skippar lådor och fraktlappar: "Levererar WOW"

Scott Schaefer blev permanent vd för Zappos i april förra året

Returerna ska bli ännu enklare.

ANNONS

Den omtalade skohandlaren Zappos, som ägs av Amazon, meddelar nu en nyhet. E-handlaren har varit tyst under i princip hela pandemin men nu lanserar man en helt ny tjänst.

LÄS ÄVEN: Han levererade lycka: Zappos tidigare vd har gått bort

Företaget är känt för att ha exceptionell kundservice och nu ska man förenkla kundresan ännu mer. Fokus denna gång är företagets returer som ska bli smidigare.

Man tar hjälp av den numera Amazon-ägda detaljhandelskedjan Whole Foods för att minska friktionen ytterligare. Tjänsten har fått det sexiga namnet “Label Free Box Free Returns” och det handlar alltså om att kunden slipper fraktlappar av alla dess slag.

"Överträffar förväntningarna"

Amerikanska kunder som köpt skor hos Zappos och sedan behöver returnera ett par, eller flera, går nu helt enkelt med skolådan till en Whole Foods-butik och lämnar in dem.

Kunden får dock en QR-kod via mobilen som man skannar vid inlämning. Butiken sköter alltså sedan ytterligare paketering, fraktlapp och tillbakaskickande. Allt utan extra kostnad.

Att vara ett företag som sätter kunden först ligger i Zappos DNA. När våra kunders behov utvecklas, utvecklas vi tillsammans med dem för att säkerställa att vi överträffar förväntningarna och levererar WOW, i varje steg, säger Scott Schaefer, vd för Zappos.com.

Den nya tjänsten adderas till företagets redan generösa returpolicy på 365 dagar, där returerna också alltid är gratis.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se