Det började 2011 med Björn Landéns jakt på mustaschvax och en kastrull på spisen hemma i Högsbo. I dag har det blivit ett mångmiljonföretag med både egen e-handel, fabrik och produkter hos återförsäljare och på Amazon.
Vi talar förstås om Mr Bear Family, som snabbt gick från klarhet till klarhet med sina egentillverkade produkter för skägg-, hår-, och hudvård för män.
Jag hittade inte produkten jag ville ha, den fanns helt enkelt inte på marknaden. Så jag började laborera med olika pommador och vax. Därefter åkte jag till Australien ett halvår och när jag kom hem kände jag att jag inte ville jobba i restaurang längre. Så jag startade en hemsida och testade att sälja mitt vax, säger Björn Landén, grundare och vd för Mr Bear Family, till Ehandel.
Men allt har inte varit guld och gröna skogar för bolaget. Man har just lagt två riktigt tuffa år bakom sig. Under 2021 föll försäljningen från 13,3 till 11,2 miljoner kronor och bolaget vände svarta siffror till en förlust på 1,2 miljoner. Även 2022 ska ha varit en svettig historia.
2021 och 2022 har varit våra värsta år någonsin. En anledning var att vi bytte från vendor till seller hos Amazon och då låg våra listings nere under en period. En annan anledning är förstås världsläget.
Efter den minst sagt jobbiga perioden ska det dock ha vänt ordentligt för bolaget. Efter den initiala chocken verkar kunderna konsumera igen.
Nu är vi upp 56 procent från där vi var under samma period 2022, så det är en stor skillnad. Det trots att konkurrensen är hårdare än någonsin. När vi startade 2021 var vi i princip ensamma. Nu gör alla den här sortens produkter. Vi får slåss mot märken som Gilette och deras mansserie med hårvård, rakning och skäggvård. Det är inte lätt för ett litet familjeföretag, men det ser ljust ut igen.
Samtidigt förbereder man sig för en expansion till USA, vilken kommer ske via Amazon. Anledningen att man väljer en marknadsplats för ändamålet förklarar Björn så här:
Amazon är så pass stora så vi kan nå alla stater via en enda plattform, istället för att behöva en distributör för respektive stat. Vi säljer också enbart våra bästsäljande produkter, så allt sammantaget får vi "most bang for the buck" på det sättet.
Varför föll valet på USA?
Vi har blivit stora och har god spridning och kännedom i Europa. Så för att ta nästa steg stod det mellan Nordamerika och Sydamerika plus Indien. När man expanderar till andra länder så vill kunderna läsa om produkterna på sitt språk, så att gå från Europa och Amazon i Storbritannien blir en väldigt naturlig övergång.
Samtidigt som det lilla familjeföretaget från Göteborg expanderar innebär det också att kampen mot de riktigt stora drakarna hårdnar ytterligare. Nu ska man fäktas med dem globalt, så hur lyckas man rent konkret som en liten uppstickare ute i stora, vida världen?
Vår fördel är att dels producerar vi allt själva, det är ganska unikt. Efter min tid i Australien pluggade jag till bryggeritekniker, skapade våra recept, började få snurr på bolaget och satte upp egen tillverkning. På så sätt får vi en helt annan prisbild och marginaler, eftersom vi köper råvaror direkt från leverantören och gör produkten själva. Våra konkurrenter går sen till en fabrik - där kapar vi ett helt led. Sen har vi så himla bra produkter. Vi tar bort alla onödiga grejer och fokuserar på att hålla hög kvalitet.
"Behöver inte hävda mig"
Faktum är att stoltheten över de egna produkterna inte är ogrundad. Bolaget har både nominerats och vunnit olika skönhetspriser inom sin nisch. Även i riktigt hård konkurrens. Något som naturligtvis hjälpt till att nå ut.
Vi har verkligen fått slå oss fram. Inte minst vad gäller marknadsföring, Google ads och hela den biten. Men vi har haft "många bäckar små" med egen hemsida, försäljning på Amazon, till distributörer, salonger och barberare men också på att producera till andra aktörer.
Vad är den långsiktiga målsättningen?
Vi har gjort det här ett tag nu och är inte ute efter att bli störst. Vi har några interna mål, men jag känner inte att jag behöver hävda mig och bli mycket större. Däremot vill vi gärna hitta lite "goa" bolag att jobba med. Både de som vill bredda sortimentet eller redan har liknande produkter. Vi kan även producera mindre batcher till de som är nyare i branschen och inte har råd att gå till den stora fabriken från start.
Vad är de interna målen?
Att det går så pass bra att man kan sitta lugnt och slappna av lite. Och göra det som är kul. Vi har varit lite där innan, men sedan kom både pandemin och krig. Jag tycker också att det är kul med nya samarbeten. Att göra nya saker och inte stanna upp. Att hjälpa till att utveckla och hjälpa mindre bolag att ta fram produkter. De som har en vision, en idé och en produkt, men som inte kan lösa det själva. Jag vet ju hur det är: Jag började själv med en kastrull hemma på köksspisen och i dag har vi en helt egen fabrik här i Göteborg.
"Kommit ur både askan och elden"
Björn beskriver själv att det roliga är just att ta fram det där unika och att kunna ägna sig mer åt det igen är drömmen.
Jag gillar verkligen att komma på nya produkter, sådant som inte riktigt finns på marknaden. När vi tog fram vårt hårvax, som saknar vissa ingredienser som används traditionellt i vax, så frågade jag en kollega i branschen hur jag skulle gå tillväga. Hon svarade "jag vet inte alls hur du ska lösa det". Men 270 recept senare hade vi det och blev även nominerade till ett pris för det.
Vem vet, kanske är han där snart. I alla fall om trenden fortsätter uppåt, som den har gjort hittills i år.
Det känns som om man kommit ur både askan och elden och nu kan se ljust på framtiden igen. Men sen vet man inte vad som händer härnäst. Det beror helt på konsumentbeteendet i vår bransch. Men vi har sett att det sista man överger är att hålla skenet uppe, framför allt i svårare tider. Att ta hand om sig själv får en ju att må bra också, säger Björn Landén.