ANNONS

E-handlaren siktar mot 60 miljoner - tredubblar lagerytan

Niklas Håkansson, vd på INF Company (t.v)

"Börjar bli riktigt roligt".

ANNONS

Den Höganäs-baserade e-handlaren INF Company, med fokus på elektronik, har laddat upp inför storhelgerna genom att tredubbla lagerytan - från 300 kvm till 900 kvm. Flytten gick den 24 augusti och är nu snart i hamn.

Det nya lagret ligger bara runt 300-350 meter från det förra. Det är jobbigt att flytta, men det är kul när man är klar. Vi har kommit en bra bit så nu börjar det blir riktigt roligt. Vi har tagit i lite också, så nu ska vi ha så att vi klarar oss i alla fall två till tre år framåt, säger Niklas Håkansson, vd på INF Company, till Ehandel.

Det går med andra ord bra för bolaget, som levererade över 100 procent tillväxt redan förra året. Då sålde man för 27,5 miljoner kronor och gjorde en vinst på 2,2 miljoner. I år väntar man sig göra en liknande resa och omsätta runt 60 miljoner kronor.

Vad är anledningarna till de här framgångarna?

Det är mycket hårt jobb och en hel del marknadsföring genom digitala kanaler. Vi säljer mycket via Google shopping till exempel, berättar Niklas Håkansson.

Företaget har också, precis som många andra e-handlare, känt av ett rejält tryck i affären sedan pandemin tog vårt avlånga land i sitt elaka grepp.

Vi känner att det har ökat med i och med att många har varit hemma och inte velat gå i butik. Ökningen har varit spritt över hela sortimentet, men det har var mycket elektronik som är bra hemma. Lite extra adaptrar och sådant.

INF, som säljer såväl till den svenska marknaden som den skandinaviska och totalt 15 länder i Europa, använder sig också av marknadsplatser i stor utsträckning. Man finns idag på såväl Elgiganten som hos CDON och Amazon.

Så ni är lite pigga på öppnandet av Amazon.se?

Ja, det vi ser fram emot. För vår del kommer det att underlätta att expandera också till övriga marknader, det blir enklare helt enkelt. Så nu känner vi oss redo för att fortsätta växa med nya lokaler, plats att expandera, Amazon på ingång och julhandeln som snart är här.

Vad har ni för målsättning just nu?

Vi siktar först och främst på fortsatt tillväxt i samma tempo i Sverige och Europa, även om man kanske kan säga att Europa primärt hägrar lite mer just nu, säger Niklas Håkansson.

Nils Lund
nils@ehandel.se