Möbelmästarna satsar på ny sökmotor: ”Precis vad vi behöver”

Fler produkter gav sämre träffar.

Möbelmästarna vill se till att fler besökare shoppar i e-handeln och då är en avgörande faktor att sökresultaten är rätt i webbutiken. Särskilt när man under de senaste åren breddat sortimentet där.

Vi har fokuserat mycket på vad vi kunnat göra med de funktioner och resurser som finns. Nu har vi kommit så långt att vi blickar utåt och lägger till funktionalitet som ökar konverteringsgraden i webbshoppen ytterligare, säger Dennis Andersson, vd på Möbelmästarna, i en kommentar.

Annons

Därför har man investerat i en ny sökmotor, från Hello Retail, som ska ge Möbelmästarna bättre kontroll över sökfunktionen och därmed en bättre upplevelse för konsumenten.

I takt med att antalet möbler på sajten ökade blev det desto svårare för kunden att få bra sökresultat. Därför kändes det självklart att koppla på en vass sökmotor. Jag har tidigare erfarenhet av Hello Retail och deras sökmotor är precis vad vi behöver, säger Sebastian Winding, marknadschef på Möbelmästarna.

Konkret innebär det bland annat en ordentlig förbättring av synonymverktyget. Alltså att sökord och söksträngar leder konsumenten till rätt produkter. I den tidigare sökfunktionen kunde en sökning på "kökstolar i grått" generera noll träffar. Varken bra för handlaren som vill sälja, eller kunden som vill köpa.

Med den nya sökmotorn kunde man lägga in synonymen "stol grå" och plötsligt får nu kunderna relevanta träffar.

På det sättet kommer vi över tid minska antalet resultatlösa sökningar och förbättra shoppingupplevelsen för våra kunder, skriver Sebastian Winding i ett mail till Ehandel.

Det här är något som man också kan göra ännu bättre med hjälp av AI-synonymer som även kan leda felstavade sökord, eller sökord på annat språk, till rätt produktkategorier.

Boostar specifika produkter

Ett annat sätt att locka till köp kan vara att visa upp relevanta produkter man kör en kampanj på. Även den biten ska förbättras med nya sökmotorn.

En annan viktig funktion är att möjlighet att boosta specifika träffar baserat på ett stort antal parametrar. Det innebär att vi kan lyfta fram sökresultat beroende på exempelvis om de är på kampanj, vilket varumärke det har med mera. Eller bara en specifik produkt som vi verkligen vill framhäva. Det gör att vi på ett relevant sätt kan visa upp produkter, som vi tror eller tycker är viktiga, högt upp i sökresultatet, skriver Sebastian Winding.

Annons

Möbelmästarna, som grundades för drygt 35 år sedan, har utöver sin webbutik även 25 fysiska butiker. Det centrala bolaget omsatte 34,5 miljoner kronor och gjorde en vinst på 131 000 kronor under 2022. Kedjans butiker och medlemmar tillsammans omsätter 280 miljoner kronor.

Annons