"Marknaden för dagligvaror på nätet har alltid haft svårt att skapa lönsamhet," skriver Oda i ett pressmeddelande, och pekar på utmaningar som komplex logistik, korta leveransfönster, höga kundförväntningar och branschens låga marginaler. Med Oda Systems menar företaget att de kan erbjuda en lösning.
De senaste femton åren har Oda haft både upp- och nedgångar, men under resans gång har vi lärt oss vad som krävs för att dagligvaror på nätet ska närma sig lönsamhet. Det har resulterat i en ganska unik produkt som nu ska ut på marknaden, säger André Knüppel, vd för Oda och Mathem.
Oda Systems ska erbjuda världens mest effektiva logistiklösning för dagligvaror, och vi märker redan stort intresse.
Logistik som tjänst
Oda Systems kommer att fungera som en "Logistics as a Service" (LaaS)-produkt. Kunder får mot en avgift tillgång till Odas kompletta paket: hårdvarusystem, egenutvecklad programvara och optimerade driftsprocesser. Dessutom kommer Oda att erbjuda löpande support. Det nya affärsområdet integreras i moderbolaget Oda Group, sida vid sida med Oda Norge och Mathem Sverige.
Ledare för den nya satsningen blir Isabelle Baumann, tidigare Chief Product and Technology Officer i Oda Group. Enligt Knüppel har Baumann "över tjugo års erfarenhet inom logistik, teknologi och e-handel" och har varit central i utvecklingen av det som nu blir Oda Systems. Hennes bakgrund från bland annat Zalandos B2B-logistik ses som en stor tillgång.
Oda meddelar att man redan fört dialog med flera stora europeiska aktörer under det senaste året och att intresset är stort. Försäljningen av Oda Systems förväntas initialt ge ett "måttligt bidrag" till koncernens omsättning, men på längre sikt ser företaget betydande intäktspotential från det nya affärsområdet.