Modehandlaren Nelly Group ska kapa kostnader på 40 till 50 miljoner kronor på årsbasis - en minskning av utgifterna på mellan 15 och 19 procent jämfört med 2021.
Då säger bolaget upp personal inom tjänstemannaorganisationen och fackliga förhandlingar kommer att inledas inom kort, meddelar bolaget i dag.
Vi förenklar hela vår verksamhet, så när vi nu minskar vår sortimentsbredd, rationaliserar våra IT-system och optimerar hur vi arbetar, då kan vi leverera en konkurrenskraftig kundupplevelse på ett mer effektivt sätt. Vi kommer endast bli ett långsiktigt lönsamt bolag om vi har rätt fokus och även rätt storlek på vår organisation, säger Helena Karlinder-Östlundh, tillförordnad vd på Nelly, i ett pressmeddelande.
Samtidigt ska man effektivisera hela verksamheten, vilket innefattar sortiment, systemportfölj och kärnprocesser. Även marknadsföringskostnader ska skäras ned under resterande delen av året.
Nelly har haft ett intensivt år, där tidigare vd:n Kristina Lukes bytts ut och den 22 augusti tar Ludvig Anderberg, närmast från Mat.se, över rollen. Dessutom ökade förlusten till nära 20 miljoner under andra kvartalet.
LÄS ÄVEN: Nelly backar och tar förlust på nära 20 miljoner: "Rationalisera"
LÄS ÄVEN: VD:n lämnar e-handlaren - berättar om beslutet: "Ibland förändras det"