Koncernens nettoomsättning landade på nära 469 miljoner kronor, en ökning från föregående års 414 miljoner. Det motsvarar en tillväxt på 13 procent.
Även på resultatsidan visar Svenskt Kosttillskott tillväxt. Resultatet efter finansiella poster ökade från 60 miljoner kronor 2023 till 70 miljoner kronor för 2024, en ökning med nära 17 procent. På sista raden hade man kvar nära 56 miljoner kronor, upp från 48 miljoner året innan.
Stark efterfrågan trots oroliga tider
Enligt grundaren Morgan Norrestam lyckades företaget väl med att förutspå årets utfall.
Det är alltid svårt att uppskatta ett år, men 2024 lyckades vi pricka av väl. Vår prognos stämde väldigt bra med det som blev utfallet för året, säger Morgan Norrestam till Ehandel.
Han menar att trots de senaste årens oroligheter i omvärlden och ett kärvare ekonomiskt läge, har efterfrågan på företagets produkter förblivit stark.
Det vi kan se är att hos oss är efterfrågan på våra produkter fortsatt hög. Jag tycker att vi fått det bekräftat nu när andra företag och branscher haft det tuffare. De områden som vi jobbar mot; näring för träning samt hälsokost och hälsosamma vanor är områden som man inte gärna vill prioritera ner, förklarar Morgan Norrestam och tillägger:
Jag tycker att vi fått kvitto på att det som vi erbjuder och gör som företag, gör skillnad och verkligen betyder någonting i folks liv.
Siktar på Norge och renodlar utbudet
Tillväxttakten ser ut att hålla i sig även under 2025.
Vi har en god start på året och vi fortsätter att öka. Vi följer den prognos som vi satt upp, säger Morgan Norrestam.
Planerna framåt är tydliga: efter lyckade lanseringar i Danmark och Finland är siktet nu inställt på nästa nordiska marknad.
Just nu är det fokus på att säkerställa att vi erbjuder vårt produktutbud i hela Norden. Och nu är Norge vår nästa marknad som vi har fullt fokus på.
Parallellt med expansionen pågår ett internt arbete med att se över och optimera sortimentet.
Sedan fokuserar vi mycket på att renodla vårt produktutbud. Detta genom att vi just nu ifrågasätter allt som vi gör, och att det följer våra värdeord och mål vi har som företag, avslutar Morgan Norrestam.