E-handelskoncernen BHG Group, tidigare Bygghemma, kämpar med lönsamheten. För att vända skutan lanserar nu bolaget ett brett omstruktureringsprogram inom vad man kallar Value Home-segmentet. Något som enligt BHG ”lägger en grund för en långsiktigt kostnadseffektiv och skalbar verksamhet”.
LÄS ÄVEN: Ex-VD:n kan göra comeback i bolaget – efter tunga förluster
Som ett led i sparpaketet kommer man att minska dotterbolagens fysiska närvaro. I Sverige innebär det att man stänger 15 butiker under varumärkena Trademax och Chilli. BHG bommar även igen alla sina sju norska Trademax-butiker, samt en Kodin1-butik i Finland.
Med det här programmet minskar vi våra fasta kostnader, men vi genomför också ett tydligt skifte mot vårt digitala erbjudande, samtidigt som vi förenklar vår affär och stärker förutsättningarna för lönsam tillväxt, skriver BHG Groups vd, Gustaf Öhrn, i ett pressmeddelande.
Säljer för 1 krona
BHG säljer samtidigt tillbaka den danska verksamheten i My Home Møbler till grundaren för 1 dansk krona, vilket innebär en kraftig minskning av antalet butiker i Danmark.
BHG kommer också att överlåta AH-Trading till den nuvarande minoritetsägaren och grundaren för en euro. De nya ägarna i My Home och AH-Trading kommer att fullt ut äga verksamheterna från och med idag, den 29 september.
När omstruktureringsprogrammet är genomfört kommer det att återstå ett trettiotal fysiska butiker inom BHG Group.
Vi lämnar verksamheter som inte passar i vår strategi och som belastar vår lönsamhet. Vi kommer att ha fortsatt fysisk butiksnärvaro när det stärker vårt erbjudande, våra varumärken och vår affär, kommenterar Gustaf Öhrn.
Kostnaderna för sparprogrammet landar på 1 261 miljoner kronor varav reavinstförluster står för 1 160 miljoner.