E-handlaren Ridestore, som säljer “Extremsport-relaterade produkter”, har nu lämnat in sina siffror för det senaste räkenskapsåret. Ett år som dock förlängts med tre månader, fram till den sista mars 2018.
- Bolagets räkenskapsår har ändrats från kalenderår till 31 mars. Detta för att bättre visa resultat och ställning då säsongsvariationer påverkar olika kollektioners påverkan på resultatet. Räkenskapsåret april till 31 mars innebär att bokslutet ligger mellan två kollektioner det vill säga vinter- och sommarkollektionen, förklarar företaget.
60 procent år till år
2016 omsatte företaget strax över 100 miljoner kronor och för 2017/2018, som alltså denna gång täcker 15 månader, så sålde Ridestore för 188 miljoner kronor. Resultatet (efter finansiella poster) ökade samtidigt från 3 miljoner till 30 miljoner kronor.
Ridestore meddelar att verksamhetsåret har varit en stor framgång och om de bara tittar på 12 månader så ska företaget ha ökat omsättningen med cirka 60 miljoner kronor, vilket också betyder en ökning med 60 procent.
Stort fokus på egna varumärken
Något som förmodligen kan ligga bakom det fina resultatet är satsningar på egna varumärken.
- Under de senaste verksamhetsåren har tyngdpunkten i försäljning flyttats från inköpta varumärken till att i allt större omfattning omfatta egna varumärken. Egna varumärken är Dope, Newsoul och Montec, skriver Ridestore.
Andra nyheter som avslöjas är att företaget under 2017 har outsourcat sitt lager till PostNords TPL-verksamhet i Helsingborg.
- Omsättningen förväntas, till stor del tack vare stora framgångar med egna varumärken, öka väsentligt under kommande räkenskapsår då bolagets försäljning ökar kraftigt i Europa.