E-handeln Horseonline lanserades 2015 av bröderna David och Hampus Erndin, samt hästallergikern Timmy Norin. Den första lagerlokalen mätte 20 kvadratmeter och låg i ett stall som tillhörde brödernas föräldrar.
2018 omsatte bolaget strax över 3 miljoner kronor, men kort efter tog det fart på allvar.
LÄS ÄVEN: Horseonline hoppar högt – superprofilerna investerar
2019 gick Jörgen Bödmar, grundare av Nordic Nest, och Ola Fors, Patroner.se, in som delägare och när e-handlaren stängde boken för 2021, sitt senaste redovisade verksamhetsår, landade omsättningen på 18,5 miljoner.
Nu är man redo att ta nästa kliv i form av en internationell expansion.
Förra årets skifte av ERP och WMS var de sista pusselbitarna vi behövde få på plats, nu är vi redo att jobba mot en mycket större marknad och målgrupp med produkter både ryttare och hästintresserade efterfrågar, säger David Erndin, vd och medgrundare, och fortsätter:
Vi vet att det finns flera länder i Europa med ett mycket starkt intresse för ridsport. Det senaste året har också visat på vikten av att stå på flera ben när konjunkturen vacklar, genom att internationalisera bygger vi oss starkare och mer motståndskraftiga mot nationella svängningar.
Internationell expertis
I oktober lanserar Horseonline sin första internationella sajt på engelska under en .com-domän, något som ska följas av mer landsspecifika satsningar med start i början av 2024. Och för att lyckas ute i den stora vida världen har e-handlaren plockat in förstärkning.
Upp i sadeln som ny international sales manager kliver nämligen Annika Krause. Med sig har hon nära tio års erfarenhet inom e-handel med fokus på just internationalisering. Närmast kommer Annika från en liknande roll hos e-handlaren Nordic Nest.
Från mitt perspektiv har Horseonline fantastisk potential framåt, och att satsa internationellt är nästa naturliga steg i resan. Det jag ser mest fram emot är att få chansen att jobba med ett engagerat team som genuint tycker om produkterna de säljer och att få chansen till att bygga upp vår internationella närvaro och expansion från grunden, säger Annika Krause.
LÄS ÄVEN: De galopperar mot nya höjder – hästbutiken bygger nytt lager