I slutet av det första kvartalet, den 26 mars, tog e-handelsföretaget Pierce klivet in på börsen. Nu berättar företaget hur det gick med försäljningen under årets första månader.
Nettoomsättningen ökade med 20 procent, vilket innebär att man kom upp i 369 miljoner kronor. Lite försiktigare ökningar än vad Pierce har visat upp andra gånger, något som är en medveten strategi.
Efter att vi under flera år framgångsrikt byggt en kundbas och en stark position på den europeiska marknaden genom kraftig försäljningstillväxt, har strategin sedan slutet av 2019 varit att fokusera på ökad lönsamhet tillsammans med en mer kontrollerad tillväxt samt ett förbättrat operativt kassaflöde. Utvecklingen för helåret 2020 och första kvartalet 2021 visar mycket positiva resultat av denna kursjustering.
LÄS ÄVEN: E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3
Samtidigt sköt rörelseresultatet i höjden, från 1 till 8 miljoner kronor.
Resultatförbättringen drevs av en god försäljningsutveckling inom både Offroad och Onroad, förbättrad bruttomarginal, samt fortsatta skalfördelar på omkostnaderna. I samband med börsnoteringen omfinansierade vi bolaget, vilket gör att vi nu kommer ha både en väsentligt lägre skuldnivå och lägre räntekostnader.
Enligt Pierce gör pandemin det svårare att bedöma hur efterfrågan kommer att se ut de närmsta månaderna. Eftersom Q2 förra året innebar en kraftig ökning, varnar man dock för att samma månader kan bli utmanande i år.
Så här, drygt halvvägs in i andra kvartalet, ser vi ett resultat efter rörliga kostnader som ligger i linje med föregående år samtidigt som nettoomsättningen i lokala valutor är marginellt lägre.