E-handlaren Smartphoto har nu släppt sina siffror från fjolåret och det går ganska bra trots statusen i omvärlden. Näthandlaren, som säljer fotoprodukter av olika slag, omsatte över 98 miljoner kronor 2022, upp från 95 miljoner året innan.
Lönsamheten var något lägre än året innan men resultatet är fortsatt positivt och på sista raden visar företaget upp en vinst på 1,5 miljoner kronor.
De generella prisökningarna i världen har lett till ökade priser för energi och råmaterial och det har medfört ökade kostnader för produktion och i sin tur transferpriser gentemot Norden, skriver man i årsredovisningen.
E-handlaren bjuder även på mer detaljerade siffror kring de olika marknaderna. Där kan vi se att Sverige växte från cirka 52 till 54 miljoner kronor. Danmark från 14,8 till 18,3 miljoner. Omsättningen i Finland stod däremot relativt stilla, runt 21 miljoner kronor.
De geografiska områden som bolaget tappar i ligger utanför Norden. Storbritannien faller från 5,5 till 3,5 miljoner medan Irland går från 0,9 till 0,4 miljoner.
Smartphoto-koncernen analyserar löpande risker gällande konflikten mellan Ryssland och Ukraina och hur krisen kan påverka de operativa aktiviteterna, marknaden och den finansiella situationen. Påverkan på årsbasis för 2023 kan vid årsredovisningens signering inte estimeras, skrev företaget den 29:e maj i år.
Under fjolåret har bolaget även jobbat för att bli mer hållbara. Smartphoto har sin fabrik i Belgien och där har man installerat solceller på taket vars el nu används direkt i produktionen.
1972 slogs portarna upp till Smartphotos första fotolabb i Tanumshede, då under namnet ExtraFilm. Företaget firade alltså även 50 år under fjolåret. Om firandet bidrog till siffrorna framgår ej.