ANNONS

E-handlaren om vändpunkten - och balansen mellan B2C och B2B

Christine Hanberg, affärsutvecklare
"Betydande satsningar på SEO och annonsering".

Företaget Classic Collection, som säljer hemtextilier via Classiccollection.se, har de senaste åren haft en negativ utveckling, likt många kollegor i branschen. Men nu rapporterar bolaget att man lyckats vända utvecklingen och fått se försäljningsökningar med så mycket som 75 procent under perioder.

ANNONS

Ehandel vände sig till Christine Hanberg, affärsutvecklare på bolaget, för att få veta mer om hur de stoppat den negativa spiralen.

Vi har hittat rätt partners och gjort betydande satsningar på både SEO och annonsering. Dessa åtgärder har bidragit till att öka vår synlighet online och attrahera fler kunder. Samtidigt har vi optimerat vår webbplats för att förbättra användarupplevelsen, vilket har lett till ökad kundnöjdhet och högre konverteringsfrekvens, säger Christine Hanberg till Ehandel.

Företaget säljer sina produkter, som består av bland annat mattor, kuddar, plädar och puffar, via den egna e-handeln men även till återförsäljare.

Många väljer att jobba med antingen B2C eller B2B för att undvika att konkurrera med sina återförsäljare, hur gör ni för att hålla rätt balans mellan affärsbenen där?

Vi upprätthåller en kontinuerlig dialog med våra agenter och återförsäljare för att säkerställa att vi förstår deras behov och utmaningar. Vårt breda sortiment är noggrant utformat för att passa både B2C- och B2B-kanalerna. Dessutom har vi en tydlig strategi som syftar till att tillfredsställa respektive kanal, vilket hjälper oss att främja ett harmoniskt samarbete, säger Christine Hanberg.

Marknaden för hemtextilier är väldigt konkurrensutsatt och ni har hållit igång sedan 1996, vad har varit nyckeln till att leva och frodas på en tuff marknad?

En stark strategi kring design och materialutveckling. Vi har en robust intern utveckling av produkter och håller alltid örat mot marken för att förstå kundernas behov och trender. Vi har en tydlig strategi kring användning av naturliga och hållbara material, vilket inte bara gagnar miljön utan också främjar våra kunders välbefinnande.

“Online-exklusiva produkter”

Christine Hanberg berättar att de arbetar kontinuerligt med hållbarhet vilket har stärkt företagets varumärke och position på marknaden.

Hur ser målsättningen ut för Classic Collection på kort- och längre sikt?

På kort sikt strävar vi efter att fortsätta balansera våra B2B- och B2C-segment samtidigt som vi ökar vår export. Vi satsar också på att utveckla online-exklusiva produkter som är unika för vår egen e-handel, för att erbjuda något särskilt till våra direktkunder. På längre sikt är vårt mål att stärka vår globala närvaro genom fortsatt exporttillväxt och att ytterligare differentiera vårt sortiment med innovativa och hållbara produkter.

I år uppskattar Christine Hanberg att bolaget landar på en omsättning runt 26 miljoner kronor, upp från 23 miljoner i fjol. Och att man åter har lönsamheten med sig på sista raden.

Med den rådande marknadssituationen hoppas vi på att se en ökning under hösten, men vi är försiktigt optimistiska. Vi följer marknadsutvecklingen noggrant och anpassar våra strategier för att kunna hantera eventuella utmaningar och dra nytta av möjligheter när de uppstår, avslutar hon.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se