Amazon rapporterar nu hur det gick för Prime Day. Som vanligt bjuder de inte på några konkreta siffror. Men man kan oftast läsa ut hur nöjda de är mellan raderna. Och förra året var det både data kring dagen och entusiasmen i deras uttalanden som tydde på en viss avmattning.
Detta verkar dock inte vara fallet i år. Adobe som försöker mäta hur bra Prime Day går har i år givit positiva signaler för att dagen åter lockat många kunder och hög omsättning. Enligt Adobes siffror så ökade e-handeln totalt sett i USA med 8,5 procent under de två dagarna och omsättningen online beräknas till nära 12 miljarder dollar.
Det verkar alltså som att heta erbjudanden lockade lite extra i skuggan av inflationen. Enligt Amazon så köpte Prime-medlemmarna mer än 100 000 produkter i minuten under årets event.
Globalt köpte Prime-medlemmar över 300 miljoner produkter under Prime Day 2022, vilket gjorde årets event till det största Prime Day-eventet i Amazons historia. Det innebar även stora besparingar för kunderna - Prime-medlemmar världen över sparade hela 1,7 miljarder amerikanska dollar, mer än något annat Prime Day-event, skriver Amazon i ett pressutskick.
LÄS ÄVEN: Amazon-bossen talar ut om Prime Day i Sverige: ”Riktigt spännande”
Amazon kommenterar även Prime Day i Sverige och delar lite information från eventet.
Vi är fantastiskt glada att ha levererat det första Prime Day-eventet någonsin till våra svenska kunder, säger Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon.
Vi får även ta del av de bäst säljande produkterna under dagen i Sverige. Där Finish diskmaskinsrengöring och Lindt-choklad var några av storsäljarna.
Prime Day-bästsäljare i Sverige:
- Amazon Echo Dot (internationell version)
- Helt nya Kindle Paperwhite (8 GB)
- Finish Diskmaskinsrengöring
- Lindt Lindor Praliner Mjölkchoklad
- L'Oréal Paris Men Expert, fuktkräm
- Jeden Tag Soppåse 60 L
- Bosch Professional universalfällkniv