Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

E-handlaren miljonökar - så klarar de lönsamheten: "Tar betalt"

Mikael Sandberg, vd på Folier.se
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Får kunderna att trycka till i checkouten.

ANNONS

Om vi säger rullmatad skärplotter, kepspress och textilvinyl, vad säger du då? Just det, Folier.se såklart. De är nämligen en av e-handlarna som har ett högt tryck i affären just nu. Bolaget säljer maskiner och material för olika typer av, just det, tryck på hårda och mjuka underlag.

Kanske låter det som en kostnad som många skulle spara in på nu, men Folier.se har hittat vägar att ändå öka försäljningen från 27 till 31 miljoner kronor under 2022. Man fick även en urstark inledning på 2023.

Vi har identifierat vissa produkter och produktionssätt som gör att våra B2B-kunder kunnat ta hem viss produktion och därmed blir detta en besparing för företaget. Vi har även fortsatt att ha ett starkt fokus på snabba leveranser av kvalitativa, prisvärda produkter, säger Mikael Sandberg, vd på Folier.se, till Ehandel.

Affären ska även ha varit fortsatt lönsam och resultatet ha landat på runt 460 000 kronor.

Vi lyckades förra året att ha ett positivt resultat i nivå med 2021, trots ökade inköpspriser och en fortsatt försvagad krona.

"Blivit ännu viktigare"

Att uppbåda svarta siffror är inte det lättaste i dagsläget, något som vi sett inte minst i konkursstatistiken. Men även flera av de riktigt stora aktörerna, i en rad olika branscher, dras med förluster för stunden. Folier jobbar dock stenhårt med att hålla sig på rätt sida om gränsen och fortsätta leverera lönsamhet.

Vi arbetar med fortsatta effektiviseringar, jobbar med prissättning, har minskat på personal, tar betalt för frakter, manuell hantering, med mera, berättar Mikael Sandberg.

Vad möter ni för utmaningar nu, som ni inte upplevt tidigare, och hur hanterar ni dem?

Utmaningen nu är att hitta rätt mix av produkter, paketera produkterna rätt, samt att ännu mer jobba med content för att visa hur kunderna kan använda våra produkter på de bästa och mest effektiva sätten.

Vad har varit de viktigaste lärdomarna när det gäller att driva e-handel i det omvärdsläge vi befinner oss i?

Det har blivit ännu viktigare att ha koll på vad som går bra och vad som stannar upp i försäljning, för att vara snabb på att göra förändringar, avslutar Mikael Sandberg.

Dela artikeln: