Börsnoterade e-handelskoncernen Purefun i Laholm har lyckats att växa år för år. Bolaget står bland annat bakom Vuxen.se, Blush Me och Wo Mee som säljer sexleksaker och relaterade produkter. Men koncernen har även köpt på sig en rad andra varumärken inom bland annat sportkläder och partyartiklar.
Nettoomsättningen landade under det senaste helåret på 195,2 miljoner kronor, från 149,7 miljoner kronor året innan. Omsättningen har ökat i stadig takt de senaste fem åren. Som jämförelse låg den på 104 miljoner 2018/2019.
Ehandel bestämde sig för att ta reda på mer om framgångssagan och kontaktade vd:n och grundaren Michael Ahlin. Varför tycks e-handlaren vara relativt opåverkad av det kärva ekonomiska klimatet?
Den typen av produkter vi främst säljer är inte så konjunkturkänsliga, man prioriterar sin sexuella njutning även i lågkonjunkturer, kanske ännu mer då man vill sätta guldkant på tillvaron, Michael Ahlén.
Vad är er mest efterfrågade produktkategori just nu?
Vuxensegmentet är det som är tillväxtmotorn i bolaget just nu.
Purefun har även gjort en rad förvärv av små e-handlare. I vissa fall har de varit snudd på konkursfärdiga. Det har rört sig om allt från e-handlare inom partyartiklar till sportkläder. Men det är inte därifrån intäkterna främst hämtas från, understryker vd:n.
Sportkläder medför inte mer än marginell påverkan på bolagets omsättning än. Vi kommer göra en ordentlig lansering av Partyninja inför halloween med en stor sortimentuppdatering närmsta veckorna, vi förväntar oss att den satsningen kommer börja bidra till ökad omsättning som gör avtryck i siffrorna framöver.
Svenskarna blir mindre köpstark till i följd av inflation och räntesmällar. Hur har den svenska försäljningen utvecklats i ert fall?
Historiskt så har svenska konsumenter inte nedprioriterat sin njutning under sämre tider och det verkar inte som de gör det denna gången heller.
Men vi offentliggör våra siffror för maj till och med juli först den 28:e september. Och då kan jag kommentera siffrorna närmare kring hur sommarens försäljning har utvecklats.
Hur går det med era utlandssatsningar? Ni har ju exempelvis lanserat Woo Me i Polen.
Vi får så klart en positiv valutaeffekt som kompenserar den svaga kronan, men vi har samtidigt köpt in produkterna oftast i EUR eller USD.