ANNONS

E-handlaren kryddar lagret - räddar 200 000 förpackningar

"Helt otänkbart att låta dem gå till spillo".

ANNONS

Efter en stark försäljningsutveckling under 2023 kunde Matsmart titulera sig som ett av e-handelsbranschens miljardbolag. Affären, som går ut på att köpa in och sälja livsmedel som annars hade slängts, har gjort maträddaren till en gigant.

Nu berättar bolaget att de lyckats lägga vantarna på 200 000 kryddförpackningar, från kryddbolaget Spicemaster, som annars hade gått till spillo. Förpackningarna i den gamla designen gick nämligen inte att sälja till traditionell handel, utan fick gå till Matsmart istället.

För oss känns det helt otänkbart att låta dessa förpackningarna gå till spillo bara för att de råkar vara av gammal design. Så för att undvika detta fyller vi dem nu med helt nya kryddor och återcirkulerar dem via Matsmarts e-handel, säger Peter Kock, vd på Spicemaster, i en kommentar.

Det handlar om ett tiotal olika ekologiska kryddor och kryddmixer som landar hos e-handlaren.

Vårt motto är att allt som producerats ska komma till nytta, oavsett om det gäller mat eller förpackningar. Därför är det såklart jättekul att få jobba med en leverantör som Spicemaster som också värnar om att ta tillvara på resurser, , säger Isabelle Bjerlestam, Sustainability Lead på Matsmart.

Hon hoppas också att fler i branschen ska komma att ta efter, för att minska svinnet.

Tillsammans ser vi inte bara till att kryddburkarna kommer till nytta, utan förhoppningsvis inspirerar vi även andra inom livsmedelsindustrin till att ta tillvara på sånt som riskerar att svinnas.

Nils Lund
nils@ehandel.se