ANNONS

E-handlaren kopplar greppet om konkurrenten

Christer Åberg vd och storägare i Zoo.se
Zoo.se/Press

"En perfekt match för oss".

ANNONS

Nu köper Zoo.se e-handelsuppstickaren Tinybudy. Affären är värd över 100 miljoner kronor, rapporterar Di Digital.

Efter köpet äger Zoo.se totalt 14 butiker i Sverige. Kedjan har också e-handelsförsäljning i stora delar av Europa, och totalt 300 anställda.

Zoo.se:s omsättning låg i fjol på 800 miljoner kronor och resultatet på -25 miljoner. Nu är målet att öka intäkterna med 800 miljoner i år. I november tog bolaget in 45 miljoner i en nyemission.

Varumärket får vara kvar

På den svenska markanden blir Zoo.se därmed den näst största aktören i sitt slag, efter den finskägda kedjan Arken Zoo.

Sedan starten har Tinybuddy vuxit snabbt och har i dag 25 anställda och en omsättning på 120 miljoner kronor, med försäljning i Sverige, Danmark och Tyskland. Företaget ska fortsatt drivas under eget varumärke från kontoret i Gävle.

Tinybuddy med deras digitala approach och entreprenöriella inställning är en perfekt match för oss och vi kommer fortsätta att bearbeta marknaden via två starka varumärken, säger Christer Åberg till sajten.

David Gustavsson
david@ehandel.se