ANNONS

E-handlaren köper bolag - efter nytt rekordår: "En milstolpe"

Erik Sjöberg, vd för MM Sports

Bulkar upp med produktionen i egna händer.

ANNONS

E-handlaren MM Sports, som framför allt är kända för kosttillskott, har arbetat med sin produktionspartner Sweetech Food i över tio års tid. Ett samarbete som fungerat så väl att två nu blir en, när MM Sports helt enkelt förvärvar Sweetech.

Det beskrivs som en betydande strategisk investering för fortsatt tillväxt på den nordiska marknaden. Det innebär också att man numer äger hela kedjan av egen utvecklade kosttillskott.

Vi är väldigt glada och stolta. Vi har identifierat ett förvärv som bara kommer göra saker bättre för alla inblandade. En milstolpe för oss som bolag. Det här är ett styrkebesked från MM Sports på en annars väldigt ansträngd marknad, säger Erik Sjöberg, vd för MM Sports, i ett uttalande.

Bolaget har haft en fin tillväxtkurva under flera år. Under 2022 passerade man 300 miljoner kronor i omsättning och gjorde en vinst på 17,2 miljoner. Innevarande år ska ha gått ännu bättre och bjudit på nytt rekord både vad gäller försäljning och resultat.

"Betyder ytterligare trygghet"

Tillväxten ska inte bara ha varit god hemmavid, utan även i Danmark, Finland och Norge. Det är på den här resan som förvärvet blir en viktig nyckel inför fortsättningen.

Det här förvärvet betyder ytterligare trygghet för våra kunder då vi på ett ännu bättre sätt kan garantera kvalitén i våra produkter. Det innebär också att vi kan säkra produktionskapacitet i vår tillväxtresa, där våra egenutvecklade kosttillskott står för en majoritet av omsättningsökningen, säger Erik Sjöberg.

Sweetech Food kommer också att drivas vidare på samma sätt som i dag, där nuvarande vd:n Christian Andersson fortsätter på sin post. Grundaren Stefan Andersson blir kvar han också, som projektledare. Man kommer även att jobba vidare med befintliga kunder.

Det känns jättebra från vårt håll. Det har tagits emot väldigt positivt av medarbetarna hos oss också. Det kommer bli en spännande resa framledes, säger Christian Andersson.

Nils Lund
nils@ehandel.se