Rapunzel of Sweden som online-säljer hårprodukter, såsom hårförlängning, är här med ännu en välklippt rapport. Försäljningen ökade nämligen ganska rejält.
Nettoomsättningen landade under helåret 2022 på 163,5 miljoner kronor, jämfört med 154,8 miljoner året innan. 85 procent av försäljningen ska ha skett via bolagets egen hemsida.
Rapunzel har under året arbetat aktivt med produktutvecklingen och ökat utbudet inom löshår och hårdvårdsprodukter under eget varumärke. Men Covid-19 påverkade försäljningen negativt under delar av 2022, skriver bolaget i sin rapport.
Skulderna ökade
Resultatet efter finansiella poster uppgick till 3,7 miljoner kronor, jämfört med 2,4 miljoner 2021. En rejäl uppgång alltså. Soliditeten tickade in på 46,6 procent och var därmed i stort sett oförändrad.
Under 2023 är intentionen att fortsätta och expandera Rapunzel of Sweden, med fokus på att öka försäljningen på de befintliga marknaderna, framgår det.
Samtidigt ökade de kortfristiga skulderna till 33,1 miljoner kronor, från 28,8 miljoner året innan.