Årebaserade Outdoor-handlaren Klättermusen är här med sitt bokslut. Och det visar att bolaget i fjol omsatte 296 miljoner kronor, med ett ebidta-resultat på 56 miljoner. Både omsättning och vinsten ökar därmed med respektive 90 procent. Något Breakit var först med att rapportera om.
Vd:n och storägaren Gonz Ferrero berättar att företaget ökade sina marknadsföringsaktiviteter under pandemin. Och det visade sig vara ett framgångsrecept.
Vi såg dock en möjlighet att istället öka vår aktivitet och marknadsföring. Det handlade om att gå ut och berätta historien om Klättermusen. Genom att vara proaktiva och modiga i vår kommunikation kunde vi inte bara överleva krisen, utan även stärka vårt varumärke och bygga riktiga relationer med våra kunder, säger Gonz Ferrero till Breakit.
De senaste åren har tillväxten främst kommit från den asiatiska marknaden.
Allt det som vi tar för självklart i Sverige, den otroliga naturen och friheten som finns i norra Sverige har ett stort värde i Asien, säger Gonz Ferraro.
Nu är målet att ta sig in på den amerikanska marknaden.