ANNONS

E-handlaren imponerar - kraftig vinstökning och omsättningslyft

Helena Karlinder-Östlundh
Så gick Nellys första kvartal.

E-handelsföretaget Nelly Group redovisar en stark start på 2025 med en imponerande första kvartalsrapport. Företaget ökade nettoomsättningen med 11,5 procent till 247,8 miljoner kronor och vände förra årets förlust till en vinst efter skatt på 16,3 miljoner kronor.

Rörelseresultatet mångdubblades till 19,9 miljoner kronor, från 1,4 miljoner samma period förra året, med en förbättrad rörelsemarginal på 8 procent. VD Helena Karlinder-Östlundh lyfter fram att bolaget lyckats leverera tillväxt och lönsamhet trots att Q1 historiskt är en utmanande period.

ANNONS

Framgången tillskrivs ett träffsäkert sortiment, effektiv marknadsföring, en ökad andel egna varumärken (nu över 50 procent) och en kraftigt minskad returgrad (ner till 24,8 procent), delvis tack vare den fysiska butiken och en medveten returstrategi. Nelly lyckades även säkra bättre lagerdjup på populära varor jämfört med förra året.

Effektivare marknadsföring bidrog till ökad trafik och bättre lönsamhet per order. Framåt satsar Nelly vidare på nya varumärkessamarbeten som Puma och Scholl, utveckling av butikskonceptet, och effektiviseringar som att flytta hem returhanteringen till Borås samt fortsatta IT-systembyten.

Jag vill avsluta med att som alltid uttrycka min djupa tacksamhet både till alla härliga kunder, nya som trogna, och till mina briljanta kollegor i Nelly-teamet, säger vd Helena Karlinder-Östlundh i en kommentar.

LÄS ÄVEN: Nelly mot SHEIN - nu möter de kinesiska jätten i rätten

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se