Lågkonjunkturen har påverkat företaget vilket har lett till att exportsatsningarna inte gått som planerat och i ett fall har en distributör med skulder till bolaget gått i konkurs, skriver de.
Mer eller mindre allt som kunde gå fel, gick också fel.
Efterfrågan på premiumprodukter har generellt minskat, vilket har tvingad ner prisnivåerna i handeln och därmed även bruttomarginalen. En försvagad krona har ytterligare minskat marginalen då nettoexporten är relativt liten, medan bolaget köper in majoriteten av sina tillverkningskomponenter och råvaror i euro.
Också energipriserna slog hårt mot företaget, då man hanterar energikrävande råvaror och processer som socker, glas och fyllningstjänster.
Försäljningen föll under 2023 från 23,3 till 22,2 miljoner kronor. Men samtidigt lyckades man, trots ett helt berg av utmaningar, kapa förlusten från -9,1 till -6,4 miljoner kronor. Tyvärr störtdök också soliditeten från 49,3 till 5,5 procent.
Bolaget hade endast 88 897 kronor kvar i kassa och bank vid årsskiftet - att jämföra med 2,9 miljoner från 2022.
Nya lanseringen gav hopp
Trots att man hade närmast alla förutsättningar emot sig anades det ändå en optimism inför 2024. Inte minst efter lanseringen av en ny serie lemonader på burk.
Denna serie har stått för en betydande del av försäljningsökningen inom dryckessegmentet och öppnat nya försäljningskanaler både inom och utanför Sverige, skriver de och fortsätter:
Bolaget har gjort betydande kostnadsbesparingar under året, vilka kommer att märkas under nästkommande verksamhetsår.
Men under fredagen den 23 augusti kom alltså konkursbeskedet och Pierre Pettersson, vid Cirio advokatbyrå, utsågs till konkursförvaltare.