Footway har just nu 18 pågående ärenden hos Kronofogden. Kraven kommer från flera leverantörer och uppgår till totalt 11 miljoner kronor, rapporterar Breakit.
Men vd:n Daniel Mühlbach är inte oroad.
Vi har en bra plan och vi följer den planen, och vi har en nära dialog med alla parter, alltså långivare, leverantörer och andra intressenter. Jag känner mig inte oroad över det faktiskt, säger han till sajten.
Men två leverantörer, som vill vara anonyma, säger till sajten att de är kritiska till Footways agerande. Den ena leverantören uppger att e-handlaren har "släpat lite med betalningarna", under de senaste åtta månaderna. Nu har man vänt sig till Kronofogden för att få sina pengar.
Jag kommer inte ens ihåg när vi gjorde detta sist. Jag tror inte vi har kopplat in Kronofogden någon gång för någon kund under de senaste tio åren, säger leverantör-vd:n till sajten.
Återkopplar inte
Leverantören är också frustrerad över att Footway aldrig återkopplar. Och en annan leverantör håller med. E-handlaren svarar aldrig när man ringer och mejlsvar är också ovanliga.
Footway-vd:n Daniel Mühlbach medger att de befinner sig i ett ganska tufft läge. Vid årskiftet hade bolaget 6 miljoner i kassan, men ungefär dubbelt så mycket hos Kronofogden.
Under fjolårets fjärde kvartal sjönk omsättningen med 26,1 procent till 318,1 miljoner kronor, jämfört med ett år tidigare. På helåret rör det sig om en EBIT-förlust på -288 miljoner kronor. Ett år tidigare låg resultatet på 6 miljoner.