ANNONS

E-handlaren efter crowdfunding-floppen: "Enormt olyckligt"

Maximillian Lundin, Sverigechef på Simple Feast

“Styrelsen beslutade att det just nu inte är rätt tidpunkt”.

ANNONS

Häromdagen kunde vi meddela att e-handeln Simple Feast, som erbjuder färdiga matkassar, hade backat ur en framgångsrik crowdfunding-runda. Man sade helt enkelt nej till runt 600 mindre investerare som skulle gått in med 20 miljoner kronor i Simple Feast.

LÄS ÄVEN: Simple Feast efter kritiken: Backar ur 20-miljonersrundan

E-handeln backas redan av bland annat av Kinnevik och den sägs vara värd runt 1 miljard kronor.

Anledningen till att man drog sig ur crowdfunding-kampanjen sades vara följande:

We are not able to obtain the requisite corporate approvals to proceed with the Crowdcube campaign at this point.

"Visade det sig vara svårare än vi trott"

Ehandel kontaktade Simple Feast för att få lite mer information.

Tyvärr har vi varit tvungna att ställa in crowdfundingen, vilket vi är väldigt besvikna över. Med crowdfundingen ville vi inkludera våra kunder och supportrar, men tyvärr visade det sig vara svårare än vi trott. Styrelsen har tagit beslutet att det just nu inte är rätt tidpunkt att slutföra investeringen, säger Maximillian Lundin, Sverigechef på Simple Feast.

Företaget säger dock att de gärna vill ha med sina kunder och fans som delägare framöver.

Vi utvärderar kontinuerligt investeringsmöjligheter eftersom vi fortfarande vill inkludera våra kunder och supportrar genom alternativ till det traditionella sättet att bygga bolag. Vi tror att vi kommer att ge alla intresserade möjlighet att investera igen vid ett senare tillfälle. Vi tycker att det är enormt olyckligt att vi inte kan slutföra rundan som planerat och hoppas att alla förstår att vi inte hade för avsikt att göra våra supportrar besvikna, avslutar Maximillian Lundin.

 

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se