Dunken.se lanserades 2003 och började sin resa med att sälja partyprylar och t-shirts från en liten lägenhet strax utanför Sölvesborg. Sedan dess har det runnit en del vatten under broarna och utbudet har utökats rejält.
E-handlaren har sett en stadig tillväxt sedan flera år tillbaka och omsatte under det brutna räkenskapsåret 2021/2022, september till augusti, 16,6 miljoner kronor. Under fjolåret bromsade försäljningen dock in för första gången på länge.
Har påverkats negativt
Enligt bolagets senaste bokslut stannade omsättningen på 15,9 miljoner under 2022/2023. Precis som många andra e-handlare har man påverkats negativt av inflationen och den svaga svenska valutan.
Eftersom bolaget köper in majoriteten av varorna från andra EU-länder har den svaga kronan haft stor påverkan och lett till mindre vinstmarginaler, står det att läsa i rapporten.
På sista raden lyckades e-handlaren däremot att vända till vinst igen. Resultatet, efter finansiella poster, landade på 181 000 kronor. Att jämföra med ett minusresultat på -158 000 föregående år. Men man hade hoppats på ännu bättre siffror.
Resultatet har också påverkats negativt av att i stort sett alla kostnader ökat under året.