E-handlaren och Bonnier News-grundade Happy Green, som säljer ekologisk hälsokost, får en ny ägare. De förvärvas nämligen av branschkollegan Glimja.
Happy Green har varit en saftig förlustaffär med röda siffror år ut och år in, men det hoppas de nya ägarna att kunna vända på.
Vi brinner för att hjälpa människor, djur och planet att må bra genom inspiration, kunskap och produkter som förenklar en hälsosam och hållbar livsstil. Därför är vi oerhört glada över förvärvet av Happy Green som gör att vi växer och kan nå ut till fler individer, säger Mikael Boström, vd på Glimja.
Glimja kommer att ta över verksamheten den 15 augusti i år och Happy Greens medarbetare kommer att erbjudas anställning.
Teamet på Happy Green har framgångsrikt inspirerat Sverige till bättre hälsa, och vi välkomnar dem nu varmt in i Glimja-familjen. Vi ser fram emot att kombinera det bästa från båda teamen för att ännu mer bidra till en hälsosammare värld, säger Mikael Boström.
Grundaren och vd:n, Torulf Rosvall, blir dock inte kvar i rollen.
Jag är stolt över det vi åstadkommit på Happy Green under de här åren och vill rikta ett stort tack till våra fantastiska medarbetare. Jag vill också tacka våra kunder som väljer att handla hälsosamt och hållbart och lagt över 400 000 order sedan vi startade, säger han.
Happy Green omsatte 25 miljoner kronor under 2021 och gjorde en förlust, efter finansiella poster, på 6,4 miljoner.
Glimjas försäljning, under samma period, uppgick till 41 miljoner kronor och resultatet, efter finansiella poster, landade på 738 000 kronor.