Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

E-handlaren bulkar upp - tar sikte på en halv miljard

Proteinbolagets grundare Mårten Åkeson och företagets CFO Caroline Haglind spänner bågen
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Ett mål är att bli ledande i Norden".

ANNONS

Tidigare i vår kunde Ehandel berätta att Proteinbolaget under 2022 ökade sin omsättning med 20 procent till 230 miljoner kronor. Vi kunde även berätta att Finlandssatsningen börjar bära frukt, och enligt e-handlaren planerar man att omsätta 100 miljoner kronor i grannlandet under 2025.

LÄS ÄVEN: Proteinbolaget omsatte 230 miljoner – vänder till vinst

Nu meddelar Proteinbolaget att man har ett nytt mål i sikte. Nämligen att nå en total omsättning på en halv miljard inom två år. För att nå dit planerar man bland annat att ta hjälp av AI för att kunna förutse inköp på alla företagets artiklar på ett mer träffsäkert sätt.

För att nå våra höga omsättningsmål har vi börjat jobba med AI och Binary Brains, vilket känns oerhört spännande och inte en minut för tidigt. Vi hanterar ca 11 000 SKU:er, har runt 150 varumärken på hemsidan och satsar hårt på vårt eget varumärke Gaam där vi än så länge har över 300 unika produkter, och som vi vill ska bli ett av Nordens mest uppskattade kosttillskottsvarumärke, säger Caroline Haglind, CFO på Proteinbolaget.

Inga tomma lastbilar

Just egna varumärken är något som många e-handlare satsar allt mer på. Så även Proteinbolaget som just nu jobbar på att lansera ytterligare ett online-varumärke som heter Fitnessjunkie.

Proteinbolaget meddelar också att man nyligen gått med i Hållbar E-handel, och att företaget satsar hårt på nya hållbarhetsmål. Fokus ligger på logistik och förpackningar. Bland annat genom att minska antalet returer och luft i paketen.

Det ska inte gå några ‘tomma’ lastbilar från vårt lager, säger Mårten Åkeson, grundare och vd för Proteinbolaget och fortsätter:

Utöver det fokuserar vi just nu på att spetsa efterfrågansprognoserna för våra produkter och hur vi planerar produktutvecklingen för våra egna varumärken. Vi har hittat ett svenskt bolag som har blivit vår egna interna ‘ChatGPT’ för inköp som vi kommer att bygga hela vår verksamhet på. Ett mål är ju att bli ledande i Norden och vi vill effektivisera vår organisation utan att den blir för stor.

Dela artikeln: