Cellbes omsättning fortsätter neråt. Det visar e-handelsbolagets senaste årsredovisning. Omsättningen under 2022 landade på 523,4 miljoner kronor. En minskning med nästan 14 procent jämfört med 606,4 miljoner föregående år.
Samtidigt krymper vinsten på sista raden. Rörelseresultatet (EBIT) skrivs till 14,2 miljoner kronor. Att jämföra med 49,8 miljoner kronor för 2021.
Omsättningen sjönk med 13,7 procent mot föregående år vilket till stor del kan härledas till fortsatt ändrade köpbeteenden, stora kostnadsökningar på digital marknadsföring och att fysisk handel öppnat upp, samt försvagad köpkraft hos målgruppen. Inte minst i krigsnära länder, skriver Cellbes vd, Charlotte Nordén i en kommentar.
Nytt lager - nya marknader
I rapporten berättar Nordén om några av Cellbes satsningar under året som gått. Bland annat att e-handlaren under sommaren 2022 flyttade in i en nybyggd lagerfastighet med automationslösning. Men även att bolaget fortsätter att satsa på nya marknader via Zalando, däribland i Tyskland, Nederländerna, Sverige, Danmark och Finland.
Cellbes har även lanserat en egen sajt i Tyskland, men det är ingen munter bild som målas upp framöver. Enligt Nordén är prognosen för Europas ekonomi just nu dyster, och det finns betydande risker att utvecklingen blir sämre.
Svensk ekonomi bedöms vara i en lågkonjunktur 2023. Hög inflation, stigande räntekostnader och osäkerhet tynger hushållens konsumtion. Vi kommer att se fortsatt ändrade köpmönster och svängningarna mellan digital och fysisk handel är snabba, mycket påverkat av omvärlden, skriver Charlotte Nordén i vd-ordet.