Fallskador, stryprisk och risk för att bryta nacken är något man som förälder inte vill ha på köpet när man köper barnprodukter. Döm därmed om vår förvåning när vi såg på Konsumentverkets hemsida att Jollyroom återkallat fem produkter, med risk för mycket allvarliga skador - ja, rentav livet - inom loppet av två månader.
Vi hörde av oss till e-handlaren för att ta reda på vad som egentligen hänt. Och enligt Mattias Jacobsson, vd på Jollyroom, handlar det om bättre kontroller internt.
Som Nordens största aktör inom barn- och babyprodukter har vi ett stort och ansvarsfullt uppdrag att säkerställa säkra produkter på marknaden. Jag har ingen data rörande utvecklingen på externa kontroller och kan således inte kommentera det. Jag kan däremot konstatera att ett systematiskt arbete med ökat internt fokus på produktsäkerhet leder till att vi upptäcker fler potentiella brister på produkter än vad vi gjort tidigare, säger han till Ehandel.
Bland de återkallade varorna finns en balansbro vars öppningar i ribborna gör att barn kan fastna med huvudet och riskera livet. Ett bollhav med hörnpinnar som kan lossna och åsamka skada, till exempel på ögonen. Och en säng med otillåten konstruktion som leder till fallrisk. Men varför har så många produkter återkallats just nu?
Vi arbetar alltid utifrån försiktighetsprincipen och tar alltid det säkra före det osäkra i förhållande till eventuella återkallelser och det kan vara en bidragande orsak till fler återkallelser än vanligt sista tiden, säger Mattias Jacobsson.
Som e-handlare har vi en stor fördel i samband med återkallelser, vi har alla kontaktuppgifter till kunderna och kan på ett effektivt sätt kommunicera med dem.
Vad gör Jollyroom för att kurera ett stort, men samtidigt tryggt och säkert sortiment?
Ambitionen är att intensifiera arbetet med att säkerställa säkra produkter på marknaden framöver genom investeringar, kompetensförstärkning och fokus. Självklart arbetar vi mot en nollvision, men hittar vi en produkt med en potentiell brist så kommer vi inte att tveka på att återkalla den om det krävs.
"Det är anmärkningsvärt"
Men bara för att Jollyroom återkallat dem betyder det inte att varorna inte går att få tag i. E-handlar man hos utländska aktörer kan de fortfarande finnas i sortimentet där. Faktum är att vi hittade en av varorna, stolen Roba Sit Up III (se bild), även hos en svensk e-handlare.
Jag kan tycka att det är anmärkningsvärt att produkter som vi har återkallat, och jobbar för att ta bort från marknaden, fortsätter att säljas av globala aktörer till våra svenska konsumenter, säger Mattias Jacobsson.