I takt med att Black Friday närmar sig med stormsteg blir ämnet med prisfifflande e-handlare återigen aktuellt. Redan förra året uppmärksammades problemet när en kund upptäckte att Media Markt påstått att vissa produkter fått realappar trots att priset var exakt detsamma som tidigare.
Digitala prislappar ska hindra fusk
Både Mediamarkt och Elgiganten har försökt ta itu med problemet genom att införa digitala prislappar, där priset inte kan skilja mellan nätbutiken och den fysiska butiken.
Problemet förekommer dock inte bara i Sverige. Som Ehandel.se tidigare kunnat berätta så har brittiska konsumentverket tröttnat på e-handlare som fifflar med priser och ingår i karteller med varandra för att anpassa sina priser så att reor på samma varor infaller samtidigt.
Konsumentorganisation ryter ifrån
Nu ryter även den brittiska konsumentorganisationen Which? ifrån mot vad de upplever som ett olagligt prisfiffel inför Black Friday. Enligt gruppen har vissa brittiska e-handlare - på samma sätt som vissa svenska handlare - ha satt i system att höja priserna dagarna innan den shoppinggalna fredagen för att sedan kunna sänka priserna kraftigt under själva dagen - och därmed få det att se ut som att priserna sänkts mer än de faktiskt har.
Prisfusk med elektronikprodukter
När Which? undersökte saken förra året, ska nästan hälften av alla elektronikprodukter ha haft ett lägre pris under månaderna innan och efter Black Friday än på själva Black Friday, vilket enligt konsumentgruppen är ett brott mot de regler som den brittiska regeringen satt upp. För att få bukt med problemet har Which? föreslagit att vissa varor borde listas med sitt ordinarie pris i 28 dagar före de läggs ut på rea.
Även andra aktörer som bevakar branschen har varnat för prisfusket, däribland välkända Forbes.