ANNONS

E-handlare tog betalt för fri frakt: "Hade gått med förlust"

Fälls av RO.

ANNONS

Nu har Reklamombudsmannen varit i farten igen, och den här gången är det Granngården som har fällts för vilseledande information i företagets webbutik.

LÄS ÄVEN: E-handlare fälls när tidning missar: ”Kan bara beklaga”

I sin nätbutik kommunicerar trädgårdsbutiken, på flera platser, att man erbjuder fri frakt till butik, fri retur i butik och öppet köp i 30 dagar. Men enligt anmälaren gäller plötsligt andra regler när det kommer till företagets produkter i kategorin "endast online".

När man har lagt produkten ”Äpple ’Aroma’ CO” i varukorgen står det att det är fri frakt. Men när man ska slutföra beställ­ningen går det inte att välja fri frakt eller annat leveranssätt med fri frakt, och inte heller leverans till butik eller öppet köp är applicer­bart. Så inget av detta stämmer. Vid köp av ”endast online”-produkter finns en liten disclaimer som endast näm­ner hemleverans klockan 8 till 17. Det står inget om att det inte är fri frakt, utan snarare tvärtom då de i varukorgen skriver fri frakt, skriver anmälaren till RO.

Granngården svarar att det stämmer, att företaget tar "ett extra fraktpåslag för ett fåtal produkter" eftersom man annars hade "gått med förlust på den produkten".

Granngårdens produkter är av olika storlekar, vikter och har olika möjligheter till frakt. Vissa produkter är enkla och relativt billiga att frakta, medan andra är mer komplice­rade och har en högre fraktkostnad för företaget, skriver företaget till RO.

Kunden i detta fall har valt att beställa ett äppelträd. Detta träd skickas direkt från leverantör och hem till kund. Av olika anledningar finns dessvärre inte möjligheten att hämta varan i butiken, vilket innebär att fri frakt-alter­na­tivet faller bort för denna produkt. Detta framgår på produktsida, i varukorg och i checkout.

Reklamombudsmannen konstaterar att marknadskommunikation inte får vilseleda konsumenten, direkt eller indirekt, särskilt när det gäller produktens värde och det totala pris som faktiskt ska betalas.

Marknadskommunikation ska, enligt ICC:s regler, bedömas med utgångspunkt i hur framställningen påverkar målgruppens genomsnittskonsument och dess rimliga uppfattning vid en flyktig kontakt. Målgruppen i detta fall består sannolikt av konsumenter som kan tänka sig att köpa träd hos annonsören, förklarar RO i bedömningen.

RO prövar påståendena ”fri frakt till butik, fri retur i butik och öppet köp i 30 dagar” och bedömer att en genomsnittskonsument antagligen skulle upp­fatta det som att produkten kan hämtas gratis i butik, att kunden kan returnera en köpt produkt till butiken utan kostnad och att annonsören erbjuder öppet köp i 30 dagar. Informationen är därför vilseledande.

Reklamombudsmannen prövar därefter påståendet ”fri frakt” i varukorgen och finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar påståendet ”fri frakt” som att frakten är utan kostnad för kunden.

Att det längre ned i köpprocessen, endast under ”leveranssätt” finns ett alternativ som är hemleverans för 299 kronor, ändrar inte bedömningen. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se