Aftonbladet, som har gemensam ägare med Blocket, skriver om säljsajternas rekord under påsken. Det är tydligen en stor ökning hos Blocket oavsett när högtiden inträffar på året:
– Det är lustigt, så är det alltid oavsett när påsken infaller, säger Johanna Wilkens, pressansvarig på Blocket.
De räknar med att få in runt 100 000 annonser under påskhelgen, 35 000 bara på annandagen vilket är högst på hela året. Denna ökning skall dock inte synas hos Tradera enligt Aftonbladets artikel:
"Auktionsajten Tradera ser inte alls samma säljglädje. Aktiviteten på den sajten är jämn över hela året, uppger Tradera."
En annan säljsida, vid namn Loppi.se, skall dock även den se en stark ökning under påskhelgen. Förra året ska deras trafik ha ökat med 50 procent och annonserna ungefär lika mycket under påsken.
E-handlare står orderlösa
E-handlare verkar dock inte få ta del av denna ökning överhuvudtaget, utan snarare en katastrofal minskning om vi får tro rapporterna i vårt forum. Kan det vara därför Tradera inte ser samma ökning som Blocket? Då Tradera har många e-handlare och mer seriösa säljare. Är det bara begagnat gods som drar folk under påsken?
Vissa produktgrupper verkar dock gå bra även för e-handlare. Vår medlem Katrin Lundgren rapporterar att trädgårdsprodukter säljer "som sjutton just nu". Det kanske är vårrelaterade saker som är tricket under påsken.
Blocket är i alla fall glada och marknadschefen Anna Björklund säger följande om fenomenet:
– Vi vet att svenskarna gillar att vårrensa förråden, och sådant som man tidigare slängde väljer man nu i större utsträckning att sälja. Folk har blivit allt bättre på att inse värdet i sina prylar.
Detta bekräftas även av en småbarnsmamma som säljer på Loppi.se:
– Nu i påsk så är det mycket vårkläder för barn. Jag försöker sortera ut så att de hamnar rätt i säsongen, säger Sarianne Segersten till Aftonbladet.
Blocket meddelar att det som köps och säljs mest under påsken är cyklar, utemöbler och barnsaker. Sökningarna efter utemöbler hos Blocket skall ligga på 450 000 stycken under påskveckan. Det verkar alltså inte bara vara antalet annonser som ökar utan även trycket på befintliga.
Vi undrar hur det har gått under helgen för e-handlare som säljer via andra marknadsplatser som t.ex. Tradera. Finns det något hopp för e-handlare under påsken?