Det som händer på Emeet stannar på Emeet, såvida du inte frågar deltagarna själva. Eftersom att det är så många parallella diskussioner på Emeet är det i princip omöjligt att ge en homogen bild av vad som växte fram i de små rummen i Postens Ark. Det närmaste vi kan komma är förmodligen att fråga några av deltagarna.
Vi slängde därför ut fyra frågor till några utvalda e-handlare, men även en och annan leverantör. De svar vi hunnit få tillbaka är av följande svenska e-handelsprofiler:
Fråga: Vad var bäst på detta emeet?
|
|
|
|
|
|
|
|
Kvalitén var mycket högre än de tidigare emeet, både på hur evenemanget arrangerades, men även på kunskapsnivån och deltagarprofilerna. Evenemanget var välplanerat och man såg tydligt på att det var fler framgångsrika e-handlare som deltog och ville dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. En av dagens många höjdpunkter var Joakim Friedmans sessionen om Sportamores marknadsstrategier som drog storpublik. En annan märkbar förändring var att det fanns färre leverantörer, i jämförelse med förra gången, som försökte göra skamlös reklam för sina produkter och tjänster. –Sïmon Saneback, Brightstep.se |
Är det något du skulle vilja förbättra?
Nej, jag tycker det är toppen precis som det är.
–Mattias PihlströmNågot som skulle underlätta eftersom man inte hinner prata med alla deltagare är ett program med information om alla deltagare. Det är också viktigt att det inte växer och blir för stort i längden.
–Peder MolinDet blev lite trångt på många sessioner p.ga för många deltagare och små mötesrum. Jag vet inte riktigt hur man ska lösa detta men kanske fler sessioner eller att köra vissa sessioner från förmiddagen i repris på eftermiddagen.
–Joel SvenssonJag skulle vilja ha det en fredag istället, för man är trött dagen efter ett sånt här evenemang.
–Bernt BergkvistStörre plats i rummen, för dom fylldes väldigt snabbt.
–Jimmy ÖströmEmeet har ännu inte nått sin fulla potential. Det finns många besökare som uteblev på grund av begränsat antal platser. Hajpen kring emeet är stort, men frågan är vad nästa steg blir och hur man kan skala upp konceptet ytterligare för att möta efterfrågan.
–Sïmon SanebackMig själv och mitt företag skulle jag vilja förbättra. Även de samarbetspartners vi har. Det fick jag göra genom Emeet.
–Daniel ParsanNär det blir så många (vi var nästan 250 pers under dagen) är själva lokalerna utmaningen. Många vill gå på samma sessioner, och rummen är begränsade i storlek. Andra förbättringsområden skulle kunna vara att man jobbar med "branschsessioner" där kollegor som säljer ungefär samma saker (och därmed har mer liknande utmaningar) kan samlas och prata om just deras specifika behov. Även sessioner där bara stora/bara små ehandlare träffas och pratar de specifika utmaningarna som följer med respektive läge.
–Catharina ÖstlundLägg emeet i anslutning till en helg vilket skulle göra att vi som reser långt slipper förlora så mkt arbetstid i restid.
–Katrin Lundgren
Om du fick ta med dig en sak ifrån emeet
vad skulle det vara?
Som tur är får man ju det, den här gången tar jag med mig många kloka tankar och konkreta tips om hur man kan arbeta för att mäta och förbättra lojaliteten och återköpsfrekvensen.
–Mattias PihlströmJohn Ekman från Conversionista höll en väldigt bra workshop och var väldigt generös med tips om hur man ökar konverteringen i sin Ebutik.
–Peder MolinDet är svårt att räkna upp en sak när man får lära sig så mycket nytt på samma dag. Det som slog mig är nog att vi måste bli mycket bättre på att analysera våra kunders köpmönster och optimera vår webbshop för ökad konvertering.
–Joel SvenssonJohn från Conversionista gav mig en otrolig massa idéer om vad konvertering bygger på.
–Bernt BergkvistSätta upp mål i Google analytics så man ser vart man "tappar" sina kunder. Detta tar jag till mej från Johan Ekman från Conversionista.
–Jimmy ÖströmFredrik Lennström höll i en session kring återkommande köp och hur man aktiverar gamla kunder. Nivån på deltagandet var högt och jag inspirerades av deltagarnas olika metoder för att "väcka" gamla kunder utan att ge bort för mycket till kunderna.
–Sïmon SanebackFick idéer som jag kunde vidarebefodra till våra samarbetspartner och göra dem ultimata samtidigt som de gav mig feedback för förbättringar. Roligt var också att vi fick många nya kontakter inom ehandeln 🙂
–Daniel ParsanJag hann bara gå på två sessioner och där hade vi mest böjande diskussioner som inte innehöll något nytt. Jag kommer dock i efterhand att kolla in vad Conversionista sade om konvertering och Sportamore:s presention av deras resa och strategi. Två sessioner som många uppskattade.
–Catharina ÖstlundÖveranalysera inte allt, gör i stället och lär av misstagen!
–Katrin Lundgren
Vad var mest minnesvärt ifrån
onsdagens evenemang?
Extremt svårt att plocka ut någon enskild händelse, men jag kommer absolut att minnas den energi som fanns i rummen under sessionerna.
–Mattias PihlströmStämningen är det mest minnesvärda. Att man lyckas samla så många Ehandlare och leverantörer av tjänster under samma tak och att vi alla är vänner med varandra trots att vi i många fall har konkurrerande verksamheter med varandra.
–Peder MolinDet mest minnesvärda för mig personligen var när Rickard ropade upp mitt namn som vinnare av en NES-biljett i Maj. Jag hade tänkt att köpa en biljett men nu kan jag lägga dom pengarna på boende, mat och resa dit istället.
–Joel SvenssonBerättelsen om hur Andreas Vural på Happy Plugs tog fram och sålde 25.000 hörlurar på några månader.
–Bernt BergkvistAtt träffa Per knivmannen Nilsson, mycket positivt möte och en person jag mer än gärna umgås med på heltid! Även när Joel från Partykungen kastade upp sin bärbara Mac och visade hur hans mamma packade på lagret (slavdrivare)=).
–Jimmy ÖströmEmeet har lyckats skapa en villkorslös gemenskap, där ens status eller bakgrund inte längre spelar någon roll. Alla är där för att dela med sig. Det mest minnesvärda var Magnus Lundins kommentar om att det inte finns några konkurrenter på emeet, bara vänner. Till ens förtjusning kunde man exempelvis se Ola Gustafsson (patroner.se) och Rikard Westberg (tonerlagret.se) delta i en gemensam session och prata öppet om sina verksamheter och vad man skulle kunna lära sig av varandra. Jag blev oerhört imponerad.
–Sïmon SanebackMest minnesvärd var mellan kl.14-22. Innan de tiderna kröp det i kroppen då emeets tider inte helt passar mina dygnstider för att vara tillräcklig uppmärksam (dåligt med sömn). Efter kl. 22 började alkoholen verka och kring 02:20 minns jag inget alls. 11:36 vaknar med jackan och skorna på i soffan och telefonen ringer - business as usual.
–Daniel ParsanDaniel Parsan's stolta uppsyn när han nyss träffat och tagit bild tillsammans med Dregen på Debaser.
–Catharina ÖstlundLite skoj var att Arne Andersson förmodligen blir den postmedarbetare som gav receptionen mest jobb under året, och som haft flest besökare på en dag, eftersom emeets deltagare var så många att postens besöksbrickor tog slut när vi alla skulle besöka Arne för att kunna delta i vissa seminarier som låg bakom postens säkerhetszoner.
–Katrin Lundgren
Ett stort tack till alla som tog sig tiden
att svara på våra frågor.