Media Markt meddelade igår att de skulle storsatsa på Snapchat och rapportera direkt ifrån E3 till följare i det sociala nätverket. Snapchat har några år på nacken men har inte direkt omfamnats av svenska e-handlare.
I Ehandelsindex hittar vi endast 31 e-handlare som flaggar i sin nätbutik för att de är med på Snapchat. Modebutikerna lär förmodligen vara många fler men bland renodlade e-handlare i andra branscher är Snapchat fortfarande ny mark för många.
Vi har tidigare lyft Snapchat-pionjären Madlady om hur de länge jobbat med det sociala nätverket för att skapa en bättre relation med kunderna. Just relationen till kunderna är något som återkommer när vi frågar två butiker, som inte håller på med mode, varför de är aktiva på Snapchat.
Bilradio och Snapchat
BRL skickade 1993 ut sin första postorderkatalog och 1998 öppnade man Bilradiolagret.com. Företaget säljer idag hemmabio och billjud via nätbutiken BRL.se och har sex butiker runt om i landet. BRL är ganska långt ifrån den klassiska modebutiken men kör med Snapchat sedan åtta månader tillbaka.
Vi kontaktade Marcus Kindbom som är e-handelsansvarig på BRL för att fråga hur de jobbar med det nya hippa sociala nätverket.
- Eftersom vi jobbar med flertalet fysiska butiker och samtidigt skickar paket över hela Sverige har det varit ett väldigt bra sätt att få de kunder som inte har möjlighet att besöka butikerna att ändå få lära känna vår personal, se hur vi arbetar och häftiga ljudbyggen. Vi har ett rullande schema där våra följare får möta allt ifrån marknadschefens arbete till våra montörer som installerar i bilar eller hem, säger Marcus Kindbom.
Flera jobbförfrågningar
Eftersom BRL jobbar mycket med den personliga kontakten sägs Snapchat vara “ett mycket positivt sätt att arbeta” för att komma närmare kunderna. Responsen ska vara bra och kunderna engegerar sig i det BRL visar upp på Snapchat berättar Marcus Kindbom.
- Målgruppen har kommunicerat att vi verkar vara ett härligt gäng. Vi har fått flertalet jobbförfrågningar med hänvisning till vår Snapchat och kunderna tycker det är kul att vi och våra anställda tycker det är kul med det vi håller på med.
Marcus Kindbom säger samtidigt att det är en långsiktig satsning med Snapchat och att man primärt arbetar i varumärkesbyggande syfte.
"Vad som händer bakom kulisserna"
En annan e-handlare som inte är en modehandlare men som ändå omfamnat Snapchat sedan i augusti förra året är Skincity, också ett bolag som jobbar mycket nära sina kunder. Hanna Thisner, projektledare marknad på Skincity, berättar hur de varje dag arbetar med det sociala nätverket.
- Vi lägger upp snaps dagligen. Snapchat ger oss möjlighet att visa kunderna vad som händer bakom kulisserna. Våra följare kan exempelvis få en inblick i hur det går till på vår logistikavdelning. När vi tar emot leverans av nya varor på lastkajen eller när deras order packas, säger Hanna Thisner.
Hanna Thisner berättar också att de ger exklusiva erbjudanden till sina Snapchat-följare och förhandsvisningar av nya produkter. Personalen kan också ge produkttips till följarna.
Är det en bra kanal för att nå kunderna?
- Det tycker vi absolut att det är. Vi tycker det är roligt att det finns en marknadskanal där allt inte behöver vara så redigerat och genomtänkt och där man kan få utlopp för sin kreativitet. På Skincity är det viktigt för oss att ha en personlig relation med våra kunder och via Snapchat har vi möjligheten att visa en mer autentisk bild av vårt företag, vilket vi tror och hoppas uppskattas av våra kunder.