Black Week ångade på till och med i går söndag. Reorna har haglat på alla håll och kanter. Det har helt enkelt varit en maxad vecka för såväl handlare som konsumenter. Och som om det inte vore nog så är det i dag Cyber Monday.
Cyber Monday kallas, i shopping-sammanhang, första måndagen efter Thanksgiving i USA. Shoppingdagen markerar på andra sidan Atlanten starten för den onlinebaserade julhandeln. Begreppet myntades 2005 av Ellen Davis, då chef för USA:s nationella handelsorganisation. Idén föddes efter att amerikanska handlare märkt en återkommande e-handelsboom strax efter Thanksgiving.
Men som Ehandel berättat så delar shoppinghögtiderna handlarna i två läger. Allt fler får en allt mer ambivalent inställning till de täta readagarna. Vissa menar att marginalpressen blir för stor med för tätt återkommande reor. Andra anser att shoppingdagar lirar dåligt med deras hållbarhetsvärderingar.
LÄS ÄVEN: Forskare: Så mår black friday – ”Allt mer ifrågasatt”
Samtidigt har nya rekord slagits under Black Week. Apotea är kanske den klarast lysande stjärnan i sammanhanget. Nätapoteket sålde apoteksvaror för hela 30 miljoner kronor under Black Weeks första dygn, alltså i måndags förra veckan.
LÄS ÄVEN: Apoteas Black Week-bomb – sålde för tiotals miljoner på ett dygn
Men hur ställer sig då e-handlare till Cyber Monday? Ja, Elon har exempelvis en försiktigt positiv inställning till konceptet.
Förlängning av Black Week
Camilla Waldmark, PR & kommunikationsansvarig på Elon Group, säger att de i år "aktiverar Cyber Monday som en förlängning av Black Week, men med ett nytt manér".
En del erbjudanden följer med från förra veckan, men vi fyller även på med nya deals till våra kunder. Vårt fokus har i år varit Black Week. Så Cyber Monday blir en extradag med bra erbjudanden. Vi har erbjudanden på upp till 60 procent. Ett specifikt Cyber Monday-erbjudande är 20 procent på alla så kallade side-by-side-vitvaror (exempelvis en torktumlare intill en tvättmaskin, reds, anm.).
Hur relevant är Cybermonday numera, givet att det följer direkt inpå Black Week?
I Sverige har det egentligen aldrig varit så att Cyber Monday är e-handelns dag och Black Friday butikens. Begreppet har egentligen spelat ut sin roll. Och för vår del så kunde Black Week ha fått fortsätta en dag till istället.
"Inte rimligt"
Erik Wickman, vd för Inet, är inne på samma spår. Dator- och it-handlaren förlänger sin Black Week-rea över måndagen. Men byter inte budskap eller lägger till några nya kampanjer, säger han.
Så nej, vi kör inte Cyber Monday. Vi tycker inte det är rimligt att köra alla dessa kampanjer. Men ur ett konkurrensperspektiv behöver vi haka på ”Black Week” vilket vi kommer fortsätta med, säger Erik Wickman.
Varför är det inte rimligt?
Det är tydligt att kampanjperioden är mer utdragen och att det finns fler kampanjvaror. Men det fins inte riktigt lika bra deals som tidigare – när allt koncentrerades till en dag. Och med färre, men bättre erbjudanden.
LÄS ÄVEN: Lindex vd: Därför nobbar vi Black Friday – ”en balansakt”