ANNONS

E-handlare och Expressen stäms - "rödbetsjuice skyddar mot cancer"

"Två stora problem".

ANNONS

Nu har Konsumentombudsmannen skickat in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen där man vill förbjuda e-handelsföretaget Happy Green att fortsätta marknadsföra sina produkter utan att reklammarkera annonserna. Enligt de bevis som KO har presenterat i ansökan har Happy Green bland annat påstått att "rödbetsjuice och myntate skyddar mot cancer" samt att "basilika fungerar istället för värktabletter".

Reklamen har man presenterat som nyhetsartiklar på Expressen, som dessutom ingår i samma koncernstruktur. Koncernen Tidnings AB Marieberg äger både Bonnier och Expressen. Bonnier i sin tur äger Happy Green.

Happy Green och Expressen har på www.expressen.se låtit publicera två artiklar om rödbetsjuice och sex olika kryddors hälsofördelar och förmåga att förebygga, lindra och bota olika sjukdomar, såsom cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, IBS, stroke och huvudvärk. De båda artiklarna har varit redaktionellt utformade, trots att artiklarna haft ett kommersiellt syfte och rent kommersiella förhållanden till föremål, skriver KO i ansökan.

I de båda artiklarna har det funnits sju insprängda erbjudanden "från webbshoppen Happy Green i samarbete med Hälsoliv" om att via en länk köpa de juicerna och kryddorna som dessförinnan lovordats av skribenten. De redaktionella kommersiella annonserna har inte tillräckligt tydligt annonsmarkerats, vilket riskerat att leda till att genomsnittskonsumenten förletts att tro att det varit en sedvanlig tidningsartikel istället för ett kommersiellt budskap från Happy Green.

Enligt lag är det förbjudet att påstå att hälsokost eller livsmedel har förmågan att förebygga, bota eller lindra sjukdomar utan vetenskapliga bevis, menar Konsumentombudsmannen som nu stämmer både Expressen och Happy Green.

Det finns två stora problem med företagens reklam. Dels är det cyniskt att spela på den sjukas önskan om att finna botemedel. Dels är det problematiskt när en tidningsutgivare upplåter utrymme för reklam som ser ut som redaktionellt material. Den redaktionella texten har en större tyngd och trovärdighet än reklam och här utnyttjar man det, säger Pär Magnusson, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.

Förutom förbud mot att marknadsföra livsmedel och hälsokost utan att det tydlig framgår att det är reklam vill Konsumentombudsmannen också att domstolen förbjuder företagen att använda sig av fler hälsopåståenden kopplade till rödbetsjuice, kanel, ingefära, myntate och basilika.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se