Nyligen visade en undersökning från Adobe att svenskarna inleder sin julhandel runt den 25 november. Åtminstone de flesta av oss om man får tror en annan rapport från Komplett. Frågar man PostNord så är det redan en del som är i full gång.
Enligt e-barometern för årets tredje kvartal, som släpptes nyligen, anger 41 procent av alla konsumenter som ska e-handla julklappar att de har gjort merparten av sina inköp redan den 30 november.
Fram till dess är det dock en minoritet av Sveriges e-handelsföretag som julskyltat sin webbutik.
− Överlag är e-handlarna dåliga på att skylta om sina sajter inför jul och de som skyltar om är ofta mycket traditionella med exempelvis julkalendrar och lucköppning. Julhandeln är ett perfekt tillfälle att erbjuda sina kunder extra upplevelser, inspiration och mervärde. Jag önskar mer kreativitet och timing för att inte missa försäljning, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
Cyber Monday växer
E-handeln med julklappar ska tydligen nå sin kulmen före den fysiska handeln. Något som beror på att många konsumenter tror att de måste vara ute i mycket god tid för att få sina julklappar levererade före julafton.
Fler än hälften, 55 procent, tror att de måste beställa sina e-klappar före den 16 december. Företagen lovar leverans i tid till jul betydligt senare än vad konsumenterna tror. Nästan hälften av företagen har sista beställningsdag 19 december eller senare.
Förutom att julskylta butiken så pekar Arne även på möjligheterna med detaljhandelns Black Friday, som i år infaller den 28 november, och e-handelns Cyber Monday, 1 december. Dagar som är särskilt stora i USA och Storbritannien då flertalet av företagen har bra erbjudanden i sina butiker.
I år satsar vart femte svenskt e-handelsföretag på att genomföra någon aktivitet i samband med Black Friday och Cyber Monday. Att jämföra med fjolåret då endast 7 procent av företagen planerade att delta.
− Många handlare har ännu inte sett poängen i Black Friday och Cyber Monday. Det håller snabbt på att förändras och fler och fler inser att det handlar om att tillföra värde till konsumenten. Slaget om de svenska kunderna blir bara tuffare och tuffare. Det gäller för detaljhandelsföretagen att tillvarata alla möjligheter att vinna konsumenterna, säger Arne Andersson.
Källa: Press