ANNONS

E-handlare lockas till hungriga foodtech-uppstickare: "Vi vill gå online"

Till vänster Thomas Bjelke och Gabriel von Heijne och till höger Albert Payaró Llisterri
Johannas stadsodlingar/Urban Oasis

Samarbeten med Mathem och Foodora på gång.

ANNONS

Allt fler startups satsar på cirkulära odlingar och närproducerad mat.

Två färska exempel är foodtech-uppstickarna Urban Oasis och Johannas Stadsodlingar, verksamma i Liljeholmen i Stockholm respektive Vallentuna norr om huvudstaden. Det är också exempel på två mat-startups som söker nära samarbeten med e-handlare.

Johannas Stadsodlingar odlar fisk, grönsaker och örter genom ett cirkulärt kretsloppsbaserat odlingssystem. Restämnen från fiskars utandning och avföring tas om hand och används som växtnäring. Samtidigt återanvänds allt vatten.

Odlingen bedrivs i en stor lada i Vallentuna. Och nu tar bolaget in 5 miljoner kronor från bland annat Mathems grundare Tomas och Karolin Kull – som dock inte har något ägande i Mathem längre.

Pengarna ska användas till att bygga en ännu större testanläggning intill den befintliga. Bygget väntas ta uppåt två år innan det är helt färdigställt. På sikt är målet att även hitta e-handelssamarbeten, enligt vd:n Thomas Bjelkeman.

Vi vill vara med och bygga framtidens matsystem. Det ska bli ett helt lokalt kretslopp. Det kan man skapa överallt så man slipper skeppa mat över jordklotet, säger han till Ehandel.

Vilka e-handlare vill ni samarbeta med?

Det är inte klart. Men vi siktar på att gå online lokalt. Vi har en i stort sett automatiserad och levande matfabrik som baseras på naturliga kretsloppsprocesser och har sett att det finns en stor efterfrågan när vi sålt våra produkter genom reko-ringar, säger Thomas Bjelkeman.

Foodtech-uppstickaren Urban Oasis sysslar med så kallade vertikalodlingar där de odlar sallad och grönsaker på höjden – i ett bergrum i Liljeholmen strax söder om Stockholms innerstad.

Förra året tog de in 10,5 miljoner kronor från en mix av gamla och nya ägare, bland annat Malmöbaserade ängelinvesterarna Toni och Charly Nijm.

Idag säljer bolaget sina bladgrönsaker, grönkål, pak choi och grönsallat till svenska återförsäljare, däribland Ica, Coop och Mathem.

Vi vill förändra hur livsmedel produceras och konsumeras. Idag importerar Sverige grönsaker till ett värde av mer än 25 miljarder kronor. Genom att odla där människor bor minskar vi inte bara transporter och klimatpåverkan utan framför allt får vi grönsaker som är mycket färskare, smakar mer och är helt obesprutade. Med hjälp av den senaste tekniken bygger vi en livsmedelsproduktion anpassad för 2000-talet, sa vd:n och grundaren Albert Payaró Llisterri, i ett pressutskick i mitten av november i fjol i samband med att startupen tog in kapital.

Till Di Digital säger Albert Payaró Llisterri att bolaget nu även har landat samarbeten med Linas Matkasse och Foodora.

Samarbetet med Linas Matkasse kommer förhoppningsvis innebära att andra företag väljer Urban Oasis som matproducent, säger han till Di Digital och fortsätter:

Foodora Market och Q-handeln tycker vi är extra spännande just nu. Det är en växande marknad som har potential att flytta stadsodlingen ännu närmare människan.

Ehandel har sökt Albert Payaró Llisterri.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap