Nyligen så var e-handlaren Nybryggt.nu med och räddade den fysiska butiken Zoégas kafferosteri. Nu satsar man på ett helt eget förvärv och denna gång ska man expandera på nätet.
LÄS ÄVEN: E-handlare räddar 120-årig butik: “Vi gör det för att vi älskar kaffe”
Nybryggt.nu har nämligen lagt vantarna på en e-handel i sin egen nisch, närmare bestämt Kaffeadventskalendern.se. Inte världens största e-handel men ett bra komplement till kärnaffären, kaffe.
Det är en mindre verksamhet, men vi siktar på att sälja 1000 stycken adventskalenderar nu första året. Lyckas vi med det, så ska vi höja ambitionen inför nästa jul, säger Nybryggts vd Roosa Mannonen i en kommentar.
Kaffeadventskalendern.se säljer alltså adventskalendrar med 24 stycken påsar med olika kaffebönor. Det ska vara flera olika mikrorosterier representerade i kalendern.
Det som skiljer oss från andra är att istället för färdigmalet kaffe är vår kaffekalender med hela bönor och består endast av specialkaffe, skriver Kaffeadventskalendern.
Detta ska vara det tredje förvärvet som gjorts av bolaget bakom Nybryggt.nu, Service Supply Scandinavia, detta året.
Vi ser vad vi kan göra för förvärv av verksamheter som kompletterar oss, och där vi kan bidra med kunskap eller logistik för att skala upp och växa, säger Roosa Mannonen.
Det ska dock vara slutförvärvat för året, då man nu lägger fullt fokus på julhandeln.
Sedan får vi se vad som sker, säger Roosa Mannonen.