I år arrangerar Dagens Industri Gaselltävlingen för femtonde året i rad. Då korar tidningen Sveriges Supergasell, alltså det företag som har vuxit snabbast i Sverige de senaste tre åren. Gasellfinalen går av stapeln i Stockholms konserthus den 1 december och sätter punkt för höstens gasellturné runt om i Sverige.
Förutom att det ska utses en Supergasell kommer det bland annat även att utses en årets Digitala Gasell. Skyltmax.se, som säljer skräddarsydda och unika skyltar på nätet, tog hem priset Digital Gasell 2014 i Västra Götaland, är därmed med och tävlar om det sistnämnda priset.
– Det känns väldigt roligt att bli uppmärksammad för vårt arbete med att förändra den traditionella skyltbranschen, säger John Eskilsson, medgrundaren och vd på Skyltmax.
I kamp med plock och lock
Utmärkelsen Digital Gasell går till ett företag som är föregångare när det gäller att dra nytta av Internet för att stärka sitt varumärke och få verksamheten att växa. Något som Skyltmax gjort och deras affärsidé bygger på ett egenutvecklat webbverktyg kallat Skyltomaten där kunderna själva utformar sina skyltar.
All annonsering och försäljning sker via nätet och redan några månader efter starten 2008 lanserades tjänsten i Tyskland. Nu finns hemsidan översatt till 10 språk och Skyltomaten är tillgänglig i 14 länder.
– Vi översatte ganska snabbt hemsidan och annonserna, och började sälja skyltar även till Tyskland. Expansionen gick väldigt smidigt vilket gjorde att vi fortsatte att expandera vår e-handel till nya länder i snabb takt, säger John Eskilsson.
2012 kammade Västeråsföretaget Väskan hem priset årets Digitala Gasell och förra året var det den prisade e-handeln Rapunzel of Swedens tur. Idag har alltså Skyltmax chansen i kamp med bland annat Packoplock, som förra året köpte upp det finska emballageföretaget Napakka, och Lyko som nyligen gick samman med Bellbox för en multikanalsatsning i Norden.
Källa: Press