"Under vår högsäsong lyckades vi köpa in en del packtejp av fel sort". Så inleddes ett inlägg som för någon vecka sedan postades på Facebook av e-handelsprofilen Bank Bergström, även känd som Nordic Nests vd.
"En del packtejp" visade sig dock innebära inte mindre än fem pallar, och nu var förhoppningen att någon skulle visa intresse för att köpa den felbeställda utrustningen. För tydlighetens skull kan det här vara på sin plats att nämna att fem pallar i det här fallet motsvarar drygt en miljon meter tejp. Intresset för att köpa in stora mängder tejp verkar dock vara något begränsat bland landets e-handlare.
Än så länge har det inte gått så bra att få iväg tejpen. Tror att det nog är så att vi förbrukar lite mer tejp än den genomsnittlige e-handlaren i Sverige, så det blir kanske lite stora volymer. Men skam den som ger sig, vi försöker på annat håll, säger Bank Bergström till Ehandel.
Hur kom det sig att ni köpte fel från början?
Det blev lite tokigt med tejpen under högsäsong då vi för att förbättra arbetsmiljön för teamet gick över till ergonomiska tejphållare, då passade inte vår gamla tejp. Däremot så hade vi beställt upp volymer för att klara högsäsongen. Så därför står vi nu med lite överskott.
En person som svarat på inlägget tipsar om att det brukar gå bra att returnera förpackningsmaterial till leverantören även om det har hunnit gå en tid. Men Bank Bergström ser hellre att tejpen, som för övrigt är "helt transparent och fungerar för alla att använda" kan komma till användning hos någon annan e-handlare.
Vi kan, som du säger, returnera till leverantören, men fraktkostnaden för returen skulle bli lite hög som att skicka den till någon annan. Vi tror och hoppas att vi har rätt bra inköpspriser på vårt förbrukningsmaterial, så vi kanske kan hjälpa någon annan e-handlare att spara lite pengar på sina tejpinköp. Men än så länge står vi utan hugade spekulanter.
Intresserade e-handlare uppmanas att kontakta företaget med ett bud. Nordic Nest har erbjudit sig att stå för frakten.