Amazons främsta e-handelskonkurrent i Indien, Flipkart, har varit med om något fruktansvärt. I december mördades ett av Flipkarts bud vid själva e-handelsleveransen.
I Indien är cash on delivery mycket vanligt, det vill säga att kunden betalar kontant vid leveransen. Över hundra tusen bud kör runt i Indien och delar ut paket köpta på nätet och tar samtidigt betalt vid leveransen. Ofta sker det ensamt på en scooter eller motorcykel. Endast Flipkart själv ska ha runt 20 000 e-handelsbud ute på vägarna.
Knivskuren till döds
Denna leveransmetod har i princip möjliggjort e-handelsboomen i landet men det finns uppenbarligen vissa risker.
Den nionde december förra året blev ett av dessa leveransbud knivskuret till döds då personen som beställt en mobiltelefon inte kunde betala, men uppenbarligen ändå ville ha telefonen. Budet hittades först två dagar senare.
En händelse som nu lett till att Flipkart lanserat Project Nanjunda. Ett initiativ som ska öka säkerheten för företagets bud, som ofta är yngre män.
Buden kallas wishmasters
Budpojkarna kallas också Wishmasters, eller önskeuppfyllare, då de ska uppfylla mottagarnas önskningar. Dessa Wishmasters kommer nu att få tillgång till en speciell SOS-knapp i den mobila applikation som de använder vid leveranserna.
Knappen ska fungera utan tillgång till mobil data och ska alltså även kunna larma så länge ett mobilnät finns tillgängligt i någon form.
Namnet Project Nanjunda kommer ifrån den unga man, Nanjunda Swamy, som mördades i december.
- Att kunna garantera deras säkerhet är prioritet nummer ett för oss. Efter bortgången av Wishmaster Nanjunda Swamy har våra team arbetat oavbrutet för att leverera den här funktionen. Allt för att kunna vara övertygade om att vår fältpersonal är säker på deras leveransresor, säger Nitin Seth, COO på Flipkart.