Att göra betalningsprocessen så smidig som möjligt har varit något av ett mantra inom svensk e-handel de senaste åren. Ambitionen är oftast densamma; att med så få klick som möjligt se till att kunden får ner sin produkt i varukorgen och därefter tar sig igenom betalningsdelen så snabbt och smidigt som möjligt.
När det kommer till själva betalningen ska den, åtminstone enligt Klarna och Qliro, gärna ske med endast “ett klick”. Att betalningen blir så friktionsfri som möjligt sägs bland annat bidra till att öka e-handlarens konvertering.
Men är det enklaste alltid det bästa? Inte om man frågar Shop.com. Med anledning av att Amazons enklicks-patent snart skulle gå ut bestämde sig Shop.com för att testa om ett klick verkligen var något att satsa på. Efter att bland annat ha gjort enkäter bland sina kunder och testat flera betalvarianter på sin sajt blev e-handlarens svar tydligt: Ett klick räcker inte. Det rapporterar Internet Retailer.
"Vill inte att kunderna ska behöva tänka"
Därmed valde Shop.com, som tidigare hade en betalprocess med fem klick, att införa vad företaget kallar Express Pay - som uppges kräva två klick. När kunden via Express Pay har tagit sig till checkouten krävs ett klick för att välja leveransmetod och ett för att avsluta köpet.
- Om du går till vilken enklicks-checkout som helst och ber 10-15 personer att gå igenom den så kommer du se en omedelbar rädsla hos de personerna, säger Shop.com:s COO Steve Ashley, och fortsätter:
- De kommer att behöva stanna upp och tänka efter, och ofta kommer de fram till att de inte vet hur mycket de har i sin varukorg, eller att de inte vet hur mycket det är tänkt att de ska betala. Vi vill inte att kunderna ska behöva tänka innan de checkar ut.
Shop.com är en e-handlare och marknadsplats som drivs av Market America. Företagets betalningstester på sajten pågick i fyra månaders tid.