Enligt en ny studie framtagen av Wunderkind, där man granskat 99 e-handlare i Storbritannien, är det många som går miste om en ansenlig summa pengar. Enligt rapporten, 2023 WunderKindex Report, kan det röra sig om så mycket som 10 procent av de digitala intäkterna som går om intet. Helt enkelt för att återförsäljare är för dåliga på att samla in besöksdata från sina kunder.
Rapporten fokuserade på att se hur pass bra e-handlarna var på att samla in förstahandsdata från sina besökare, och sedan känna igen återkommande besökare på en eller flera olika enheter. Samt hur pass bra de var på att erbjuda dem en personlig upplevelse genom hela köpresan. Och det verkar finnas en hel del att jobba på.
Drygt 40 procent av återförsäljarna samlar inte in någon form av data i samband med kundens köpresa online. Samtidigt säger 37 procent att de inte heller samlar in någon data när kunderna för första gången dyker in på sajten. Något som gör att många går miste om viktig information om sina kunder för fortsatt marknadsföring och möjligheten att erbjuda dem en personlig köpresa.
Att kunna identifiera återkommande besökare efter det att förstaparts- och sessionscookies har gått ut är nyckeln till att kunna leverera en friktionsfri och högkonverterande upplevelse på sajten. Men häpnadsväckande nog fann vi att ingen av de granskade återförsäljarna verkade känna igen återkommande kunder vid ett andra besök, står det att läsa i rapporten.
Varannan skickar inget välkomstmail
Av de granskade återförsäljarna var det 86 procent som arbetade aktivt med att få kunderna att lämna ifrån sig sin mailadress, och det får väl anses okej med tanke på att marknadsföring via email fortsatt är en kraftfull direktkanal till kunderna.
Dock visade det sig att 46 procent av återförsäljarna inte skickade ett välkomstmail när kunden väl valt att skriva upp sig. Inte heller imponerade e-handlarna när det kommer till att anpassa innehåll i sina mailutskick för respektive besökare.
Fler än 60 procent av alla utskick är av generisk härkomst, och inte anpassade efter besökaren eller deras tidigare beteende i butiken. Som till exempel produkter de visat intresse för, eller om de lämnat en proppad kundvagn efter sig. Det samtidigt som en tidigare rapport från Statista visat att det krävs två till fyra besök innan en besökare konverterar.
Samtidigt var det endast 6 procent som intresserade sig för att få tag i kundernas telefonnummer, det trots att sms-marknadsföring visat sig vara en snabbt växande marknadsföringskanal. Enligt Wunderkind är det 32 procent av konsumenterna som föredrar detta sättet av kommunikation.