ANNONS

E-handlare får nya möjligheter på Pinterest - 87 procent fler butiker

Jeremy King, Head of Engineering
Foto: Pinterest

"Vår vision för shopping är att göra det möjligt att köpa vad som helst".

ANNONS

I juni förra året så kunde vi rapportera att det sociala bildnätverket Pinterest hade vaknat upp och insett att de behövde satsa ordentligt på e-handeln. Förmodligen pådrivet av e-handelns starka tillväxt. Då gjorde man bland annat så att e-handlare kunde bli verifierade som officiella säljare i nätverket.

LÄS ÄVEN: Pinterest i storsatsning på e-handel – ”varje Pin ska gå att handla”

Sedan dess verkar man dock jobbat hårt i bakgrunden för att verkligen få till verktyg som betyder något för handlare, som vill jobba med att nå ut via Pinterest. Ett nätverk som är känt för shoppinginspiration.

På Pinterest är vårt mål att omsätta inspiration till handling, och vår vision för shopping är att göra det möjligt att köpa vad som helst som Pinners blir inspirerade av på plattformen, säger Jeremy King, Head of Engineering på Pinterest, i ett uttalande.

Pinterest släpper nu fyra stora nyheter för e-handlare. De första kommer du att känna igen.

Flera produkter ska nu gå att tagga i inläggen som görs i nätverket. En formula som förstås följer en rad andra sociala nätverks e-handelssatsningar. Nu ska användarna kunna klicka på en produkt i en inspirationsbild, som visar flera varor, för att direkt kunna köpa den. Detta utan att lämna Pinterest.

Nästa lanseringen är inte heller unik. E-handlare på Pinterest ska nu få en egen flik i sin profil där man kan visa upp sina produkter. Fliken får det fantasirika namnet “Shop”.

Ett helt nytt API

Utöver dessa två nyheter så utökar även Pinterest video-funktionerna för handlare på plattformen. Detta för att bättre kunna visa upp produkternas olika egenskaper.

Den största nyheten kan dock vara The Pinterest API for Shopping. Ett nytt API som ska göra det lättare att arbeta mot Pinterest plattform.

De nya funktionerna som API för Shopping gör att varumärken och återförsäljare kan nå köpsugna Pinners under det tidigaste skedet av deras shoppingresa, säger Jeremy King.

Enligt Pinterest har man numera över 400 miljoner aktiva användare per månad. Antalet e-handlare som lagt upp sina produktkataloger på plattformen ökade med 87 procent under det första kvartalet i år.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap